Název:
Jan Toorop a české umění
Překlad názvu:
Jan Toorop and Czech Art
Autoři:
Pražanová, Kristýna ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je věnována nizozemskému malíři javánského původu Janu Tooropovi (1858-1928) a také snaze nalézt stopy jeho vlivu v českém uměleckém prostředí. V prvé části jsou shrnuty životní osudy tohoto významného nizozemského malíře, který přišel do Nizozemska ve svých 13 letech. Na počátku 80. let 19. století odešel studovat do Bruselu, kde se stal součástí tamního kulturního dění. Během svého života několikrát pobýval delší čas v Anglii, odkud pocházela jeho manželka Annie Hallová. V Nizozemsku jsou s jeho jménem spojena především města Amsterdam, Katwijk aan Zee, Domburg, Nijmegen a Haag, kde také zemřel. Druhá část práce je zaměřena na Tooropovo výtvarné dílo, ve kterém je možné najít obrazy realistické, impresionistické, stejně jako pointilistické. Snad nejvýznamnější a nejznámější jeho díla však pocházejí z období symbolismu. Po roce 1900 začal tvořit ve stylu mystického katolicismu. Poslední část této práce se věnuje Tooropově tvorbě v kontextu českého uměleckého prostředí a pokouší se nalézt možné paralely mezi jeho dílem a tvorbou českých umělců.This bachelor thesis focuses on the Dutch painter of Javanese descent, Jan Toorop (1858- 1928), and the traces of his influence in the Czech art scene. The first part contains the biography of this prominent Dutch painter, who arrived in the Netherlands at the age of 13. In the early 1880s, he went to Brussels to study, and participated in the cultural life there. During his life he spent several longer periods of time in England, where his wife Annie Hall came from. His name is closely associated with places like Amsterdam, Katwijk aan Zee, Domburg, Nijmegen, and The Hague, where he died. The second part deals with Toorop's artwork in which we can find realistic, impressionistic, as well as pointillistic works. But his probably most important work was created in his period of symbolism. After 1900, his artwork took on the style of mystical Catholicism. The last part of this thesis deals with Toorop's artwork in the context of Czech art scene and makes an attempt to find possible parallels between his work and the work of Czech artists.
Klíčová slova:
1900; Jan Preisler; Jan Toorop; Nizozemsko; Sursum; symbolismus; Vojtěch Preissig; 1900; Jan Preisler; Jan Toorop; Netherlands; Sursum; symbolism; Vojtěch Preissig