Original title:
Poetika imanence: performance divadlo Forced Entertainment
Translated title:
Poetika imanence: performance divadlo Forced Entertainment
Authors:
Suk, Jan ; Wallace, Clare (advisor) ; Roraback, Erik Sherman (referee) ; Voigts, Eckart (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Jan Suk The Poetics of Immanence: Performance Theatre of Forced Entertainment Abstract The present dissertation thesis examines the multi-faceted nature of the devised as well as durational works of the British experimental theatre Forced Entertainment via the thought of Gilles Deleuze and Félix Guattari. The aim of the thesis is to explore the transformation- potentiality of the territory between the actors and the spectators. The transformativity of this interspace, or the territory in-between, is decodable namely via Forced Entertainment's performances' structural patterns, sympathy fostering aesthetics, virtual audience integration and accentuated emphasis of the now. The application of Deleuze's philosophy, chiefly the phenomenon of immanence, results in the definition of the poetics of immanence, whose operation enables the transformativity of theatrical space to be terminologically embraced. After delineating crucial terms, such as performance and theatre, live art, or postdramatic theatre, the initial chapter contextualizes Forced Entertainment as the pivotal experimental theatre group; the chapter further conducts an analysis of relevant critical literature in performance and theatre theory discourse. Chapter two provides a deeper contextualising study of the most significant Deleuzoguattarian...Jan Suk Poetika imanence: performance divadlo Forced Entertainment Abstrakt Předkládaná disertační práce zkoumá aplikací myšlenkových konceptů Gilla Deleuze a Félixe Guattariho mnohotvárnou povahu autorských představení britského experimentálního souboru Forced Entertainment. Hlavními cíli práce je prozkoumat transformativní teritorium mezi hercem a divákem. Transformativita tohoto meziprostoru v díle Forced Entertainment je dekódovatelná zejména skrze analýzu strukturálních vzorců, prvků provokujících sympatie, virtuální integrace diváka a zvýšeného důrazu na přítomnost. Aplikací terminologie Deleuzovi filosofie, zejména pak fenoménu imanence, dochází k definici pojmu poetika imanence, jejíž fungování právě tuto transformativitu divadelního prostoru dokáže terminologicky a myšlenkově uchopit. Po vymezení základních pojmů, jako je např. divadlo, performance, live art či postdramatické divadlo, úvodní kapitola kontextualizuje Forced Entertainment jakožto klíčové představitele současného experimentálního divadla; dále kapitola provádí analýzu relevantní odborné literatury v diskurzu divadelní teorie a performance. Druhá kapitola přináší hlubší vhled do nejsignifikantnějších prvků deleuzovské a deleuzoguattariovské filosofie, jako jsou např. rhizom, deteritorializace, dění (becoming), haecita a imanence; tyto...
Keywords:
becoming; deterritorialization; failure; Forced Entertainment; Félix Guattari; Gilles Deleuze; immanence; performance; rhizome; theatre; deteritorializace; divadlo; dění; Forced Entertainment; Félix Guattari; Gilles Deleuze; imanence; performance; rhizom; selhání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/39718