Název:
Institut Cevantes: změna či kontinuita?
Překlad názvu:
The Cervantes Institute: Change or Continuity?
Autoři:
Stanulová, Jana ; Tomalová, Eliška (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce pojednává o španělském kulturním institutu Institutu Cervantes a o změnách v jeho činnosti po roce 2004. Ve Španělsku došlo v tomto roce ke změně vlád a důležité proměně domácí i zahraniční politiky. Cílem práce je zjistit, zda tyto politické změny zásadním způsobem ovlivnily aktivity Institutu Cervantes. Práce dochází k závěru, že měly zásadní vliv na snahu Institutu propagovat kulturní rozmanitost Španělska, dialog mezi kulturami a rovnost, např. ženská práva. Institut se také dočasně zaměřil na otevírání dalších poboček v zemích Evropské unie a zpočátku oslabil i jeho zájem o expanzi do Spojených států. V neposlední řadě se Institut začal více zajímat o aktivity v arabských zemích a nově pronikat do oblasti subsaharské Afriky. V první kapitole se práce věnuje teorii kulturní diplomacie, kulturním institutům a příbuzným pojmům s kulturní diplomacií spojeným. Druhá část se zabývá španělským modelem kulturní diplomacie a Institutem Cervantes. V této části práce nastiňuje současnou terminologii a dělení španělské zahraniční kulturní politiky, historii španělské kulturní diplomacie od počátku 20. století, vznik, vývoj a charakteristiku Institutu Cervantes a v neposlední řadě současný model španělské kulturní diplomacie a místo Institutu Cervantes v jeho rámci. Třetí a hlavní část práce se...The paper deals with Spanish cultural institute the Cervantes Institute and its activity after 2004. Important changes occured in Spain after the arrival of the new governement that year in both domestic and foreign policy. The research question is whether they had an important influence on the activity of the Cervantes Institute. The paper concludes the political changes had an important influence on the effort of the Institute to promote cultural diversity of Spain, dialogue between cultures or equality, e.g. women's rights. An important change also temporarily represented the emphasis put on the opening of new centers in the European Union and less interest in the expansion into the United States. Last but not least, the Institute started to focus more on the activities in Arab countries and to be present in sub- Saharan Africa. The first chapter concerns the theory of cultural diplomacy, the role of cultural institutes and other related concepts. The second chapter focuses on the model of Spanish cultural diplomacy and the Cervantes Institute. It deals with Spanish terminology and the division of Spanish foreign cultural policy, the history of Spanish cultural diplomacy from the beginning of the 20th century, the foundation of the Cervantes Institute, the development of its activitites and its...
Klíčová slova:
Institut Cervantes; Španělsko; Španělská socialistická dělnická strana; španělská kulturní diplomacie; španělská zahraniční kulturní politika; Party; Spain; Spanish cultural diplomacy; Spanish foreign cultural policy; The Cervantes Institute; the Spanish Socialist Workers&apos