Název:
Živá příroda ve 3. ročníku
Překlad názvu:
Living nature in the third grade
Autoři:
Pokorná, Daniela ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se na základě výzkumu a s přihlédnutím k literatuře zabývá tím, jak je ve třetí třídě základní školy dětem prezentováno učivo o živé přírodě, jak je procvičováno a zkoušeno a jakých chyb se děti při tomto zkoušení dopouštějí. Vychází z pozorování, rozhovorů a analýzy artefaktů, na které je nahlíženo s využitím Piagetovy teorie kognitivního vývoje a závěrů jeho výzkumu o dětském pojetí života. V první části se snaží hledat odpovědi na otázky: Jak je pojem "živá příroda" ve výuce strukturován z hlediska logických a infralogických struktur? Co je vlastně pro děti při procvičování a zkoušení tohoto pojmu pracné? S jakými jednotlivými pojmy, náležejícími do obsahu pojmu "živá příroda", se v hodinách děti setkávají? Výzkum ukazuje, že látka o živé přírodě je s dětmi probírána a procvičována prostřednictvím některých logických (vyjmenovávání, seskupování a třídění) i infralogických operací (vztahy v čase a prostoru). Děti o něco více děti chybují tam, kde mají vyjmenovávat a seskupovat pojmy. Do obtížnosti může vstupovat to, že prostřednictvím těchto myšlenkových operací se děti učí uspořádat to, co mnohdy znají z vlastní zkušenosti. A právě rozdílná zkušenost může být dětem pomocí, ale také bariérou v osvojení učiva. Posledním důvodem chybování dětí mohou být i samotné pojmy, se kterými se při...The paper deals with "living nature", how it is presented at school to the third graders, how children deal with examining, and what kind of mistakes they make. It comes out form the observation during lectures, dialogues with teacher and analyses of the tests. Piaget's works The Childs Conception of the World, The Psychology of the Intelligence and The Psychology of the Child were used as a theoretical base. Three main reasons for mistakes emerged from this research. First children have problems with the terminology, naming of objects, either brand new words or new content of familiar words. Second problem is different experience of each child. And finally, logical and infralogical mental operation which are quite new and difficult for children but important for organizing our surrounding world. Through acquiring of this topic at school children learn how to reason what is alive and why, what the typical characteristics of life are, so they can leave their child animism and egocentric way of understanding the world.
Klíčová slova:
Animismus; myšlenkové operace logické a infralogické; Piagetova teorie kognitivního vývoje; Piagetova vývoje teorie dětského pojetí světa; prvouka; znaky života; živá příroda; Characteristics of life; child animism; living nature; logical and infralogical operations; Piaget's theory of the child's conception of the world