Název:
Zobrazení archetypu postavy tragického mulata v románu Williama Faulknera Srpnové světlo
Překlad názvu:
The portrayal of the tragic mulatto myth in William Faulkner's Light in august
Autoři:
Vejvodová, Iva ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis deals with the concept of race in the work of the American novelist William Faulkner, namely with the depiction of the tragic mulatto myth in his novel Light in August. In this thesis I explain and discuss the concept of racial heritage as such and also within the Southern context. Subsequently, I argue the importance of race for the development of the character of Joe Christmas, the protagonist of the novel. The theoretical part explains the concept of the myth of biracial heritage in broader sense. The following analysis of the tragic hero, in terms of racial and therefore also social predetermination, specifically focuses on the particular situations in Joe Christmas's life that contribute to the core argument of the thesis. The theme of depiction of racial conflict in the American society could be grasped from many various perspectives, discussed on several artistic levels and observed from a number of different angles. There is a vast heritage in the field of literature, paintings or film, documenting the actual state of the society of that time. The matter of Afro-American inheritance that contributed to the cultural complexity and diversity within the American society is, beyond any doubts, a very serious one. The overlooked absurdity of the racial conflict in American democratic system...Tato bakalářská práce se zabývá pojetím rasové problematiky v díle předního amerického spisovatele Williama Faulknera, konkrétně tedy pojednává o zobrazení mýtu postavy tragického mulata v románu Srpnové světlo. Z hlediska rasového konfliktu se jedná o práci, která se zaměřuje především na vyobrazení rasových stereotypů, existujících v americké společnosti počátkem dvacátého století, přetrvávající do období let šedesátých, mnohdy i později. Tyto stereotypy byly cíleně namířeny proti černošským obyvatelům Spojených států a staly se tak nedílnou součástí literárního, ale i filmového dědictví této země. Některé z nich sloužily pro pobavení bílých, jiné k soucítění s hrdiny či hrdinkami (jako právě v případě tzv. tragického mulata, který je "více bílý než černý" a u bílých čtenářů či diváků vyvolává soucit a pochopení). Stereotypní vyobrazení tragického mulata, který neví, zda je příslušníkem bílé či černé rasy, se zakládalo na tvrzení, že v tehdejší době bylo míšení ras považováno za prokletí či hřích. Tudíž osud hrdiny, který má černošské kořeny, se stává tragickým, povětšinou začíná absolutním vyčleněním ze společnosti a končí v mnoha případech smrtí. Ve své práci se soustředím na postavu Joea Christmase, hlavního hrdiny románu Srpnové světlo, který splňuje většinu atributů pro jeho chápání jako tragického...