Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Školní projekty ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol v České republice a Slovenské republice
Original title:
Školní projekty ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol v České republice a Slovenské republice
Translated title:
Project-based Teaching in Science Subjects in the Second Stage of Czech and Slovak Basic Schools
Authors:
Pouchová, Milena ; Hanel, Lubomír (advisor) ; Lukavská, Eva (referee) ; Čížková, Věra (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Nové kurikulární reformy v České a Slovenské republice poskytují školám vhodné podmínky pro využívání nových metod a koncepcí rozvíjejících klíčové kompetence žáků. Disertační práce se zabývá koncepcí projektového vyučování, zvláště jejím využitím ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol. Disertační práce představuje česko-slovenský srovnávací výzkum založený na dotazníkovém šetření provedeném v červnu 2009 na náhodně vytvořeném vzorku 180 českých a 71 slovenských základních škol. Hlavním výzkumným cílem bylo zjistit a porovnat počet a hlavní charakteristiky uskutečněných projektů, a také na názory učitelů na projektové vyučování. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že ve školním roce 2008/09 byly přírodovědné projekty realizovány ve více než 80 % českých škol a ve více než 60 % slovenských škol. Školy obou zemí preferovaly projekty realizované jedním učitelem, v jediné třídě a v rámci jediného přírodovědného předmětu. Zatímco v českém vzorku výrazně převažovaly projekty krátkodobé - tj. projekty trvající maximálně týden, ve slovenských školách naopak dominovaly dlouhodobé projekty. Většina projektů v obou vzorcích byla naplánována a připravena učitelem. Zejména v prvotních fázích záměru a plánování, při rozhodování o úkolech, činnostech a pracovních postupech a rovněž ve fázi...The new curriculum reforms of Czech and Slovak educational systems provide schools enough room for new effective methods developing pupil's key competence. The dissertation deals with one of them - the project-based teaching, especially in science subjects in the second stage of basic school. It presents results of a comparative study which was conducted 2008/2009 school year. The most important aim was to establish and compare common characteristics of realized projects. The sample consisted of 180 Czech and 71 Slovak basic schools. The projects data and views of teachers were collected via a questionnaire. The results of the survey indicated that project-based teachings in science subjects was used in more than 80 % of Czech schools and more than 60 % of Slovak schools. Schools in both countries preferred projects realized only in one class, by one teacher and within the frame of one science subject. Czech schools preferred short projects that lasted no more than one week, Slovak schools organized mostly long projects lasting more than one week. Most projects in Czech schools were short-term, lasting on average no more than one week. Projects in Slovak schools on the other hand lasted on average more than one week. The majority of projects were planned and prepared by a teacher. Teachers were...
Keywords:
Czech-Slovak comparative study; lower secondary general education; project-based teaching; school project; science subjects; projektové vyučování; přírodovědné předměty; vzdělávání na 2. stupni ZŠ; česko-slovenský srovnávací výzkum; školní projekt
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/36123