Název:
Referenční služby vysokoškolských knihoven v Praze: současný stav a perspektivy
Překlad názvu:
Reference services at university libraries in Prague: contemporary state and outlook
Autoři:
Beránková, Klára ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem rigorózní práce jsou referenční služby vybraných vysokoškolských knihoven v Praze se zaměřením na jejich stav a perspektivy. Úvodní kapitola obsahuje definice pojmu "referenční služba", dále je zahrnut stručný vývoj a situace referenčních služeb v České republice a v zahraničí. Ve druhé kapitole je uvedeno rozdělení referenčních služeb podle knihoven, dále podle dotazů a činností, jsou popsány virtuální referenční služby, práce referenčního pracovníka a příruční fond. Pro názornost byly vybrány tři konkrétní příklady referenčních služeb zahraničních vysokoškolských knihoven - Univerzitní knihovny Missouri- Kansas City (University Libraries UMKC (USA, stát Missouri), http://library.umkc.edu/), Knihovna Toledské univerzity (The University of Toledo Libraries (USA, stát Ohio), http://www.utoledo.edu/library/) a Státní a Univerzitní knihovna Hamburk - Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg (Německo, spolková země Hamburk, http://www.sub.uni- hamburg.de/bibliotheken). Třetí kapitola se zabývá národní službou "Ptejte se knihovny" a jejím fungováním. Nejrozsáhlejší čtvrtá kapitola zahrnuje výsledky analýzy současného stavu referenčních a virtuálních referenčních služeb pěti vysokoškolských knihoven v Praze - Knihovny Evangelické teologické fakulty UK (http://web.etf.cuni.cz/ETFLIB-1.html),...The purpose of this thesis is to analyse reference services of selected university libraries in Prague, focusing on their current state and prospects. The introductory chapter contains a definition of the term "reference service"; in addition, there is a brief description of the development and situation of reference services in the Czech Republic and abroad. The second chapter presents a division of reference services according to libraries, and furthermore according to enquiries and activities; moreover, virtual reference services, job content of a reference worker and the reference fund are described here. For illustration, three concrete examples of reference services at foreign university libraries have been selected: University Libraries of UMKC, USA (http://library.umkc.edu/), The University of Toledo Libraries, Ohio, USA (http://www.utoledo.edu/library/), and Staats- und Universitätbibliothek Hamburg (State and University Library Hamburg, Germany; http://sub.uni- hamburg.de/bibliotheken). The third chapter focuses on the national service "Ask the Library" and its operations. The fourth chapter, the most extensive of all chapters, provides results of an analysis of the current state of reference and virtual reference services at five university libraries in Prague - Knihovna Evangelické...