Název:
Analýza praktické přípravy v kontextu strukturace studijních programů učitelství
Překlad názvu:
Analysis of the practical training in the context of structuring of teacher education programs
Autoři:
Wernerová, Jana ; Urbánek, Petr (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Píšová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Analýza praktické přípravy v kontextu strukturace studijních programů učitelství Abstrakt Disertační práce se zabývá problematikou přípravného vzdělávání učitelů s důrazem na důsledky strukturace studijních programů učitelství a praktickou přípravu. Klade si za cíl analyzovat a komparovat koncepce, parametry, procesy a efekty modelu pedagogických praxí, které vyplývají z nestrukturovaného a strukturovaného studijního programu přípravného vzdělávání učitelů nižších sekundárních škol, v kontextu k profesnímu vývoji studenta učitelství. Analýzou současného stavu praktické přípravy přispět k odborné diskusi problematiky přípravného vzdělávání učitelů. Práce uvádí východiska současného učitelského vzdělávání, charakterizuje paralelní a následné modely učitelské přípravy a z nich vyplývající důsledky pro pedagogickou praxi. Dále přípravné vzdělávání učitelů v kontextu vybraných zemí Evropské unie a jeho trendy, historický vhled do přípravného vzdělávání učitelů v České republice. Hlavními výzkumnými metodami byly obsahová komparativní analýza studijních programů, dotazníková šetření a řízené rozhovory. Práce komparuje vybrané složky strukturovaných studijních programů učitelství pro nižší sekundární vzdělávání na pedagogických fakultách v České republice. Srovnává vnímání připravenosti vykonávat profesi učitele...Analysis of the practical training in the context of structuring of teacher education programs Abstract The dissertation focuses on the issue of preparatory education of the teachers with emphasis on the structuring effects of teacher education programs and practical training. Its aim is to analyse and compare the concepts, parameters, processes and effects of teaching practise models that result from unstructured and structured learning program of the teacher training for lower secondary schools, in the context of the vocational development of the students of teaching. By means of the analysis of the current state of the practical preparations was to contribute to the discussion of issues concerning preparatory teacher training. It offers starting points of the current teacher education, characterizes parallel and subsequent models of the teacher preparation and the resulting implications for teaching practice. Furthermore, initial teacher education in the context of the countries of the European and its trends, historical insight into the teacher training in the Czech Republic. The main experimental methods were comparative content analysis of curricula, questionnaire surveys and vigorous discussions. The thesis compares the selected components of structured teacher education programs for lower secondary...