Original title:
Aktivizující strategie v přípravě učitelů cizího jazyka
Translated title:
Effective Strategies in Language Teacher Education
Authors:
Kinovičová, Anna ; Vašutová, Jaroslava (advisor) ; Kasíková, Hana (referee) ; Linhartová, Dana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato disertační práce se soustřeďuje na téma, které se v posledních letech dostalo do popředí zájmu, a sleduje využívání aktivizujících strategií v oblasti přípravy učitelů cizího jazyka. Využívá k tomu metody akčního výzkumu jako nástroje změny a ten zde pomáhá ověřit, jak fungují určité postupy a strategie, které by měly vést k aktivnímu zapojení studentů do výuky a k zefektivnění jejich procesu učení. Cílem práce je popsat a zmapovat proces facilitace skupinové práce s využitím problémových úkolů a řešení projektů, včetně role facilitátora v tomto procesu. Zároveň je tímto akčním výzkumem ověřováno, zdali bude v budoucnu možno využít modelu koncepce literárního předmětu, na který jsou aktivizující strategie aplikovány,.tj. modelu rozšířeného o složku didaktickou. Učitel-facilitátor a výzkumník v jedné osobě zde formuluje dvě sady problémových otázek, na něž hledá odpověď ve výzkumné části práce. Teoretická část práce se soustřeďuje na tři důležitá témata. Úvodní kapitola, nastiňuje teoretická východiska přístupů a strategií, která jsou považovaná za silně aktivizující. V dalších kapitolách se autorka práce snaží nalézt kořeny aktivizujících strategií ve využívání aktivních forem a metod výuky v našem školství od 80. let minulého století a sleduje současný vývoj jazykové přípravy ve světě. Poslední...This dissertation thesis focuses on the shift of the pedagogieal tide towards strategies and shows how strategies can be efficiently used in the area of language teacher preparation. The use of action research as an important tool of change enables the investigator to test how certain approaches and strategies function, how they lead students to take an active part in learning and make their process of learning more effícient. The main aim of the thesis is to describe and map the process of group facilitation making use of effective learning and teaching strategies At the same time the researcher tries to find out whether it will be possible to use this literature model making use of effective teaching strategies as a strong didactic component in her future teaching practice. The teacherfacilitator and researcher as one person formulates two sets of problém questions and seeks answers for them in the research part of the thesis. The theoretical part focuses on three important themes. The introductory chapter discusses the outcomes of effective approaches and teaching and learning strategies. In further chapters it discusses roots of effective teaching in our school systém of the 1980s and monitors the shift in language learning pedagogy in recent years. The last chapter of the theoretical part of this...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34905