Název:
České umění kolem roku 1980 z pohledu kulturní sociologie
Překlad názvu:
Czech art around 1980 from the point of view of Cultural sociology
Autoři:
Ledvina, Josef ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Prezentovaná práce se zabývá situací v českém výtvarném umění na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století. Zvláštní pozornost je v ní přitom věnována takzvanému "oficiálnímu umění" a jeho institucionální základně Svazu českých výtvarných umělců. Rozbor staronového pojmu "socialistického realismu" a žánrové hierarchie prezentované dobovou kritikou ukazuje jako hlavní moment "oficiální definice výtvarné tvorby" destrukci hranice oddělující sféru politiky a sféru umění. V příkrém protikladu k ní stála radikálně odlišná definice umělecké tvorby zakotvená v tradici moderního umění, podle níž je povinností opravdového umělce jakékoli vnější, politické či ekonomické zásahy systematicky nerespektovat. Prostřednictvím koncepce "pole kulturní produkce" francouzského sociologa Pierra Bourdieua je tato základní opozice nahlížena jako konflikt mezi heteronomním a autonomním principem hierarchizace. Rozboru tu je podrobena autonomní pozice umělců vyloučených v důsledku normalizace z oficiálního výtvarného provozu - tzv. "generace šedesátých let" - a mladších umělců "generace let sedmdesátých". Jako opravdovou symbolickou revoluci vedenou ve jménu nové radikálně odlišné formy umělecké produkce představuje práce vystoupení "pražských akčních umělců" a "brněnských konceptualistů".The subject of the presented thesis is the situation of Czech visual arts at the turn of the seventies and eighties of the twentieth century. Special attention is paid to the so-called "official art", art sanctioned by the state and Party, and its institutional basis the Czech Union of Visual Artists. On the basis of the analysis of renewed concept of Socialist Realism and hierarchy of genres presented at that time by official art criticism, destruction of the boundary separating the realm of arts from the realm of politics is argued as the main feature of the official definition of artistic production. In a sharp contrast to this official stand stood a radically different definition anchored in the tradition of modern art. According to it a true artist has to be consistently disrespectful of all external interference, be it political or economic. Through the notion of "field of cultural production" conceived by the French sociologist Pierre Bourdieu , this fundamental opposition of radically different definitions is viewed as a struggle between heteronomous and autonomous principles of hierarchisation. The autonomous position of artists excluded from the public artistic life by the process of "normalisation" ( the so-called Generation of the sixties) as well as a different though related position of...