Original title:
Vývoj finského národního školství od počátku po současnost aneb "Suomi opettaa"
Translated title:
The Development of the Educational System in Finland
Authors:
Jarošová, Petra ; Vondrys, Alice (advisor) ; Lindroosová, Hilkka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] RESUMÉ Před deseti lety Finsko začalo dosahovat "zázračných" výsledků v mezinárodním srovnání PISA. Do Finska od té doby pravidelně přijíždějí experti na vzdělávání, aby zjistili, co stojí za mimořádným úspěchem, který vzbudil pozornost a rozproudil debaty v celé Evropě; stejný cíl má i tato práce. Abychom porozuměli současné situaci, je třeba se seznámit s vlivem nejrůznějších historických faktorů. Tato práce proto nejdříve představuje vývoj finského národního vzdělávání od středověku po současnost. Finsko bývalo chudou, zemědělskou zemí, která se ovšem rychle vyvinula v postindustriální spotřební a vzdělanostní společnost. A právě finské školství je v tomto procesu považováno za hlavního činitele. Je možné říci, že historie finského národního vzdělávání je příběhem odstraňování nerovností. Tento dlouhý proces má kořeny v eliminaci starého paralelního systému základního vzdělávání a budování "nové jednotné školy", která je založena na myšlence, že vzdělání patří mezi základní práva všech dětí a mladých lidí. Hlavním cílem finské vzdělávací politiky je nabídnout všem občanům rovné příležitosti k získání vzdělání bez ohledu na věk, místo bydliště, finanční situaci, pohlaví nebo mateřský jazyk. Vzdělání je považováno za jedno ze základních práv všech občanů. Jednotná základní škola (Peruskoulu), která...Finland became the "PISA-miracle" approximately 10 years ago. Different experts on education come to Finland to find out what stands behind this extraordinary success which attracted attention and sparked debate all over Europe, and that is also the main aim of this thesis. For understanding current situation we need to learn about a great impact of historical factors. In this thesis I therefore present the development of national educational system from the Middle ages until today. Finland used to be a poor agricultural country which developed very quickly into post-industrial consumer society and high-level knowledge society. It is the educational system, to which is the main impact on such process attributed. We can say that the history of Finnish national educational system is a story of removal of inequalities. This long process has its roots in eliminating of old parallel educational system and building the ‚new school' which is based on the idea that the education belongs to basic rights of all children and young people. The main objective of Finnish education policy is to offer all citizens equal opportunities to receive education, regardless of age, domicile, financial situation, sex or mother tongue. Education is considered to be one of the fundamental rights of all citizens. The...
Keywords:
educational system; Finland; PISA; Finsko; PISA; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34420