Název:
Desegregace amerického veřejného školství jako fenomén, který nevedl k integraci
Překlad názvu:
Desegragation of US public schools as a phenomenon which did not lead to integration
Autoři:
Vyleťal, Martin ; Kozák, Kryštof (vedoucí práce) ; Anděl, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Desegregace amerického veřejného školství jako fenomén, který nevedl k integraci" pojednává o procesu desegregace amerického veřejného školství (základního a středního), který odstartovalo v roce 1954 rozhodnutí Nejvyššího soudu v případu Brown v. Board of Education of Topeka. Autor v práci mapuje proměnu přístupu Nejvyššího soudu a federální vlády k dané problematice a předkládá další důvody, které v 90. letech 20. století byly příčinou nastartování procesu resegregace škol, a to i na americkém Jihu, který v minulosti transformoval svůj systém veřejného školství z totálně segregovaného na neintegrovanější v celých Spojených státech. Autor se snaží analýzou statistických dat prokázat, že ve Spojených státech dochází od 90. let 20. století k nárůstu podílu studentů z řad minorit, kteří jsou vzděláváni na segregovaných a vysoce segregovaných školách. Současně upozorňuje na minimální vůli zodpovědných úřadů se problematikou opětovné segregace na školách zabývat. Dochází tak k ignorování faktu, že integrované školství dokáže studenty lépe připravit na život v multikulturní společnosti, u studentů z řad minorit případně do určité míry zlepšit jejich studijní výsledky. Soudem nařízené desegregační plány jsou navíc v poslední době ve velké míře rušeny a segregace jednotlivých rasových a etnických...The diploma thesis called "Desegregation of US Public Schools as a Phenomenon which did not lead to Integration" deals with the process of desegregation of American public schools (elementary schools and high schools), the beginning of which can be tracked to the Supreme Court's ruling in Brown v. Board of Education of Topeka in 1954. Author aims to describe the interpretations' evolution of the Supreme Court as well as the Federal government towards desegregation. The thesis presents reasons which led to the retreat of school desegregation and induced resegregation in the 1990s even in the Southern states, which, up to that moment, had successfully transformed their public schools from fully segregated to the most integrated in the United States. Statistical data were analyzed in order to prove rising rates of minority students who have been more increasingly educated in segregated and highly segregated public schools since 1990s. The paper draws attention to a lack of interest to deal with the matter of resegregation from the side of responsible offices. The fact that integrated classrooms can better prepare children for life in a multicultural society and even improve to some extend the academic achievement of African American students has been omitted. Moreover, court ordered desegregation plans have...