Original title:
Veřejnost a ochrana přírody - možnosti psychologické intervence
Translated title:
Public behaviour in protected areas - possible psychological interventions
Authors:
Zahradníková, Šárka ; Štětovská, Iva (advisor) ; Uhlář, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce shrnuje výsledky kvalitativního výzkumu realizovaného v Krkonošském národním parku. Cílem výzkumu bylo zjistit možnosti psychologické intervence zacílené na zvýšení akceptace omezení souvisejících s ochranou přírody mezi návštěvníky chráněného území. Na příkladu jedné skupiny návštěvníků (skialpinistů) práce popisuje zdroje a udržující mechanismy konfliktu mezi správou chráněného území a veřejností, i to jak tento konflikt ovlivňuje akceptaci pravidel souvisejících s ochranou přírody. Práce dále přináší zjištění, založená na datech z focus skupin i testování "naživo", o efektivitě šesti psychologických strategií zaměřených na zvýšení akceptace pravidel (participativní rozhodování, poskytování zpětné vazby, modelování, upozornění na sociální normy, poskytování informací a výzvy).The thesis presents results of a qualitative research conducted in The Giant Mountains National Park (Czech Republic). The research objective was to assess effects of various behaviour modification strategies on rule acceptance among Park visitors. Using a particular group of visitors (i.e. skialpinists) as an example, the conflict relationship between Park authorities and the public is described, as well as its sources and consequences for conservation efforts. Moreover, effectivity of six psychological strategies (participation, modelling, feedback providing, information providing, social norms highlighting and prompts) aimed at enhancing rule acceptance is discussed, based on focus group, as well as "real life test" data.
Keywords:
behaviour modification; participation; protected areas; rule acceptance; akceptace pravidel; chráněná území; participace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33645