Název:
Tvorba interaktivního učebnicového textu z fyziky pro gymnázia
Překlad názvu:
Creation of interactive textbook for teaching physics on high school
Autoři:
Vojtíšková, Lenka ; Svoboda, Emanuel (vedoucí práce) ; Svoboda, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce se zaměřuje na problematiku učebnic fyziky na středních školách. Náplní první části je výzkum na téma využití učebnic fyziky ve výuce, spokojenosti s jejich kvalitou a možností modernizace v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem a současnými požadavky studentů i vyučujících. Výzkum probíhal dotazníkovou formou. Ty byly zadány mezi studenty druhých a třetích ročníků vybraných gymnázií a také mezi jejich vyučujícími. Z vyhodnocení dotazníků byly vybrány tři nejvíce zastoupené návrhy a požadavky na formu a obsah učebnice. Druhá část práce pojednává o tvorbě učebnicového textu. Text je určen studentům a vyučujícím středních škol, úroveň odpovídá gymnáziu a tématem je magnetické pole. Obsahuje 16 kapitol hierarchicky uspořádaných s ohledem na Rámcový vzdělávací program. Oproti současným učebnicím jsou součástí návody na pokusy, videa k pokusům, odkazy na aplety, historické poznámky, ukázkové příklady, případně odkazy na jiné příklady a shrnutí poznatků. Výstupem práce je také elektronická podoba textu z přílohy umístěná na přiloženém CD.This presented work focuses on problems of textbooks of physics at secondary schools. The contents of the first part is the research work on the subject of exploitation of textbooks of physics in teaching process, satisfaction with their quality and possibility of modernization in conformity with the Framework Educational Programme and present-day demands of students and teachers. The research was carried out by means of a questionnaire form. The forms were set among the students of the second and third years of chosen secondary grammar schools and among their teachers as well. From the evaluation of the questionnaires three most represented suggestions and demands on form and contents of a textbook were chosen. The second part of the work deals with the creation of the text of coursebooks. The text is intended for students and teachers of secondary schools, the level corresponds to secondary grammar school and its subject-matter is magnetic field. It contains 16 chapters organized hierarchically with regard to the Framework Educational Programme. In contrast to present-day textbooks its component part are instructions for experiments, videos to experiments, references to applets, historical notes, sample examples, eventually references to other examples and summary of observations. The output of the work...