Original title:
Filosofie Sørena Kierkegaarda a její využití ve výuce filosofie na středních školách
Translated title:
Philosophy of Søren Kierkegaard and Its Use in High School Education in Philosophy
Authors:
Jarolímková, Tereza ; Blažková, Miloslava (advisor) ; Hauser, Michael (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá filosofií Sørena Kierkegaarda z pohledu budoucí učitelky. První část práce podává teoretický přehled základních myšlenek dánského filosofa, založený na komparaci s dalšími významnými filosofy. Druhá část pak nabízí rozbor možného využití Kierkegaardovy filosofie při výuce na středních školách. V této části jsou přesně vymezeny výukové cíle pokrývající klíčové kompetence stanovené v Rámcově vzdělávacím programu pro gymnázia a konkrétní postupy v hodinách, které umožňují jejich dosažení.This graduation theses deals with the philosophy of Søren Kierkegaard from the point of view of fututre teacher. The first part of the theses offers theoretical overview of basic thoughts of the Danish philosopher based on comparison with other philosophers. The other part analyses the possibilities of usage Kierkegaard's philosophy in teaching philosophy at high schools. The educational aims and the lessons' procedures are being described in this section.
Keywords:
Abraham; ethics; Hegel; high school; Kierkegaard; philosophy; religion; Rádl; Sokrates; teaching philosophy; Abraham; etika; filosofie; Hegel; Kierkegaard; Rádl; Sokrates; střední škola; víra; výuka filosofie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32634