Název:
Příprava projektu Současný literární život pro I. ročník čtyřletých gymnázií
Překlad názvu:
Preparing the Project Contemporary Czech Literary Life for The 1st Grade of Four-Year-Grammar School
Autoři:
Fiřtová, Kristina ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Žáci prvních ročníků čtyřletých gymnázií prokazují neznalosti v oblasti současného literárního života. Ku příkladu do literárního dění řadí pouze vydávání publikací, z knih v dnešní době vydaných znají jen světové bestsellery, nikdy nenavštívili žádné předčítání ani knižní veletrh a neznají žádné udílení cen za literaturu. Mnohé současné autory již považují za zesnulé, jako například Arnošta Lustiga a Karla Šiktance, a úspěšnost autora měří podle toho, kolik vydělává peněz. Autorovo postavení v dnešní době oslabilo, není již považován za "proroka" národa, ale za zábavního produktora. Lidé žádají vizuální vjem, který má okamžitý efekt, a nechtějí četbě věnovat mnoho času. Co se týče žáků, ty četba spíše nebaví. Žáci neumí k textům zaujímat vlastní stanovisko, což je pravděpodobně důsledek způsobu výuky na českých školách, totiž potlačování kritického myšlení ve prospěch nabývání vědomostí. Z výše zmíněných důvodů vznikl týdenní projekt zaměřený na současné literární události a aktivity. Rozsáhlost aktivit řadících se do literárního života je nezměrná, jelikož mezi ně můžeme zařadit vše, co nějak souvisí s literaturou. Jsou to například autorská čtení, literární olympiády a soutěže, udílení cen, knihovny, tvůrčí činnost apod. Proto byl v projektu použit pouze výběr toho, co je všeobecně nejznámější....Résumé Students of the 1st grade of four-year-grammar school are not well-informed about contemporary literary life. They think that only books that are currently being published should be classified as literature, knowing only the world bestsellers from all of the books that have actually been published. Students have almost never visited any reading or literary fairs. They know nothing about the various Czech literary awards. Some Czech writers, to them, are no longer relevant, for example Arnošt Lustig or Karel Šiktanc. In their minds, the success of an author is measured by the volume of sales and value of money. The severely marginalized authorial status, by viewing the writer not as a "prophet", but instead as an entertainment producer. People generally prefer special effects which offer immediate gratification, because they don't want to spend the time and concentration it takes to read. As far as the students are concerned, reading is boring and difficult. Czech students aren't tought to see value in reading. This could be the result of the methods which are used at Czech schools - suppressing critical thinking and paying more attention to the acquisition of knowledge. A five day project was created for this vary reason. Activities which could be integrated in the domain of literary life are...
Klíčová slova:
literární aktivity; literární dění; obsah vzdělávání; projekt; projektové vyučování; Současný literární život; střední školy; Contemporary literary life; content of education; grammar school; literary activities; literary events; project; project education