Original title:
Písmo a jeho vývoj u předškolních dětí v pojetí E. Ferreiro
Translated title:
Writing of Prechool Age Children
Authors:
Holá, Andrea ; Viktorová, Ida (advisor) ; Kučera, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na písmo u předškolních dětí a jeho vývoj v kontextu teorie argentinské psycholožky E. Ferreiro a jejích spolupracovníků, která má své kořeny v Piagetově genetické epistemologii. E. Ferreiro sledovala a následně periodizovala dětské prekoncepty psaní a pravidla, která si předškolák o písmu konstruuje. Mne zajímalo, jak si s psanými úkoly poradí české děti, zda budou také uplatňovat podobná schémata, příp. v čem se bude jejich zápis lišit. Teoretická část práce je doplněna empirickým výzkumem. Setření probíhalo v mateřské škole, kde děti individuálně dostávaly písemné úkoly, které se pokoušely po svém vyřešit. Psaní doprovázel následný rozhovor nad hotovým produktem. Dětské výtvory jsem analyzovala a zařazovala k příslušným vývojovým fázím podle charakteru zadaného úkolu. Výsledky výzkumu by měly přispět především pedagogům - elementaristům, kteří by zjištěné závěry mohli zohlednit a využít v rámci výuky.In my thesis I focused on writing for preschool children and its development in the context of the theory of Argentinian psychologists E. Ferreiro and his colleagues, which has its roots in Piaget's genetic epistemology. E. Ferreiro monitored and then developmentally organized the preconceptual ideas that preschool children have about writing and printing rules. 1 was interested in seeing whether Czech children implement a similar scheme when dealing with written tasks, and in comparing the eventual differences. The theoretical part is complemented by empirical research. The investigation was conducted in a kindergarten, where children received individual written assignments that they needed to try to solve. Writing was accompanied by a subsequent question and review session over the finished product with the children. The children's works were analyzed and assigned to the relevant developmental stages depending on the nature of the tasks. Results of my research should help educators, in particular First grade teachers who can take into account these Findings and use them in teaching processes.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32575