Název:
Komparace vzdělávacího systému České republiky a Francie se zaměřením na výuku základů společenských věd na gymnáziích
Překlad názvu:
Comparison of Educational System of the Czech Republic and France with Focus on Teaching of Social Sciences at Grammar Schools
Autoři:
Krbcová, Michaela ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Prvním cílem této diplomové práce je komparace dvou vzdělávacích systémů, a to českého a francouzského. Při porovnávání obou systémů jsem věnovala pozornost jak společným rysům, tak především prvkům, ve kterých se tyto dva systémy odlišují. Provedla jsem analýzu obou vzdělávacích systémů a to jak obecně, tak konkrétně a pokusila se odhalit jejich podstatu. Dalším cílem diplomové práce je poukázat na problémy či lépe řečeno nedokonalosti, které současný český vzdělávací systém vykazuje. Přitom jsem se pokusila nastínit některá řešení, která vycházejí právě z francouzského modelu. Třetím cílem je analýza jednoho z problémů českého vzdělávacího systému, a to konkrétně přijímacích zkoušek na vysoké školy. Současný model používaný v České republice vykazuje značné nedokonalosti, a to hlavně v oblasti spolupráce vysokých škol se soustavou sekundárního vzdělávání. Provedla jsem výzkum, v němž jsem použila modelové přijímací testy na vybrané vysoké školy a odbornou literaturu, která slouží na českých gymnáziích jako učebnice v oblasti základů společenských věd. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že absolventi českých gymnázií nejsou pro přijímací řízení na vysoké školy dostatečně vybaveni. Tento závěr rovněž svědčí o potřebě právě probíhající reformy školského systému v České republice.The first aim of this thesis is a comparison of two educational systems, the French one and the Czech one. I tried to compare these two systems and to show certain mutual and certain differing elements. I accomplished an analysis of both educational systems, both in general terms and concretely, and I tried to reveal their principle. The next aim of this thesis is to show the problems or, to be more precise, the imperfections occurring in the Czech system. I also tried to outline some solutions, particularly with the help of the French model. In concrete terms and the last aim is the system of entrance exams for universities in Czech Republic, which presents considerable imperfections, especially in the area of cooperation with the secondary education. I carried out a research for which I used model entrance tests for some universities and scientific literature concerning education in the area of the basics of social sciences at czech grammar schools. The results of my work, which have shown an inadequate preparedness of the grammar school graduates for the university entrance exams, should persuade the reader about the importance of the Czech educational system reform, which is in progress right now.