Original title:
Problematika ochrany přírody a ohrožených druhů živočichů na území České republiky ve výuce na ZŠ a SŠ
Translated title:
Conception of the nature and endangered species preservation in the Czech Republic at primary and secondary schools
Authors:
Pokorná, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (advisor) ; Hanel, Lubomír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma magisterské diplomové práce vymezuje pojem problematiky ochrany přírody a ohrožených druhů živočichů na území ČR jako nedílné součásti našeho života a vytváří přehled o stavu ekologické výchovy v současné společnosti, konkrétně v 9. třídách základní školy a 3. ročnících čtyřletého gymnázia. Je uspořádaná jako systematická příručka obsahující rozšiřující informace pro učitele základních a středních škol. Teoretická část je zaměřena na obecná a běžně užívaná témata ve školních učebnicích, sociálním životě i v médiích, jako jsou historické, geografické a legislativní otázky. Podrobněji byla rozebrána problematika rozdělení chráněných území a živočichů ze třídy savci vyskytujících se na území ČR, kteří se běžně objevují v učebnicích biologie pro základní a střední školy. Cílem empirické části bylo zmapovat znalosti žáků v referenčních třídách pomocí dotazníků a porovnat jejich případné zlepšení po projektové hodině s počátečními výsledky měření. V tomto duchu byly zvoleny hypotézy, které vychází z nízkého povědomí žáků na ZŠ a SŠ o problematice ochrany přírody a ohrožených druhů živočichů v ČR, které se po projektové hodině zvýší. Tyto hypotézy byly potvrzeny. Z výsledků šetření vyplývá, že by bylo třeba na základních a středních školách věnovat více prostoru tomuto tématu, jelikož je v dnešní době nad...The aim of the presented MSc thesis determines a conception of the nature and endangered species preservation in the area of the Czech Republic. This conception is as an integral part of human life and it creates the environmental education level in present society survey, particularly in 9th grade of primary schools and 3rd grade of secondary schools. It is arranged as a systematic manual containing extending information for teachers of primary and secondary schools. The theoretical part of the thesis is focused on general and daily used topics in school textbooks, social life and media e.g. historic, geographic and legislation questions. This part has dealt with a classification of preserved areas in the Czech republic including detailed description of mammal species mentioned in school biological textbooks and also have occurred in those areas. The main aim of next empirical thesis part is mapping of the knowledge level in the reference classes at primary and secondary schools by a special questionnaire applied before and after a thematic project lecture. The comparison of these both results derived from the references classis shows obvious improvements in studied topics after project lectures applying. The results imply the necessity to create more space for the nature and endangered species...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32186