Original title:
Teorie a praxe tělesné kultury v kontextu andragogiky
Translated title:
The theory and practice of body culture in the context of andragogy
Authors:
Hrubešová, Alexandra ; Tureckiová, Michaela (advisor) ; Kašpar, Jiří (referee) ; Kopecký, Martin (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Obsahem disertační práce, jejíž téma dosud nebylo v dostupné odborné literatuře zmíněno, je problematika teorie a praxe tělesné kultury v kontextu andragogiky. Zpracování vytyčeného tématu si předně vyžádalo zabývat se vztahem andragogiky a tělesné kultury. A to včetně předpokladů využití andragogiky v tělesné kultuře. Prvořadou podmínkou toho bylo věnovat se, byt' jen rámcově, celoživotnímu učení i jeho společenské roli, s akcenty na s ním související vzdělávání dospělých, andragogiku. Poté bylo ukázáno na sepětí celoživotního učení s kulturou, členěnou na hmotnou a duchovní. Toto členění umožnilo v disertační práci dospět k původní obecné formulaci charakterizující tělesnou kulturu z hlediska duchovního a hmotného pojetí člověka. Jakožto tvůrce i tělesné kultury, vtiskuje jí člověk z hlediska tohoto pojetí duchovní a hmotný charakter. Vymezení charakteru tělesné kultury i jejích některých aspektů bylo, spolu s poznatky o celoživotním učení, východiskem k hledání kořenů vztahu andragogiky a této kultury. Tyto kořeny podle disertační práce především spočívají ve stejném obsahu cílů andragogiky a tělesné kultury. Koneckonců tento obsah se týká podílu jak andragogiky, tak tělesné kultury na utváření osobnosti člověka, schopné plnohodnotného života v současném společenském vývoji. Rovněž tyto kořeny významně...The subject of this dissertation is a topic that has not received attention in professional literature to date, and examines the theory and practice of body culture in the context of andragogy. The compilation of this paper required an examination of the relationship between andragogy and body culture, including prerequisites for the utilisation of andragogy in body culture. The primary consideration for this was to examine, if only in general, lifelong learning and its role in society, with an emphasis on related adult education or andragogy. It then shows the connections between lifelong learning and culture, divided into material and spiritual (intellectual) aspects. This division enabled an initial, general formulation characterising body culture in terms of the intellectual and spiritual conception of Man to be drawn. From this perspective, as the creator of body culture, Man imprints it with a spiritual and material nature. Defining the nature of body culture and some of its aspects was, together with information on lifelong learning, the foundation in the search for the roots of the relationship between andragogy and this culture. According to this paper, these roots primarily lie in the identical content of andragogy and body culture goals. After all, this content bears on the contribution of both...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31567