Original title:
Integrace vzájemné podpory školy a rodiny v environmentální výchově
Translated title:
Integration and Involvement of School and Family in Environmental Education
Authors:
Hošková, Monika ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou současného stavu environmentální výchovy související se změnou jejího postavení v rodině, škole a kurikulárních dokumentech. Práce mapuje roli obecného ekologického povědomí ve společnosti při začleňování environmentální výchovy v rodinách i do výuky na základních školách. Práce obsahuje kvantitativní (výzkumná sonda) i kvalitativní (řízené rozhovory) metody zjišťování, jak si mohou vzájemně rodiny a školy pomoci v integraci poznatků a dovedností z environmentální výchovy. Tato práce obsahuje i neobvyklé metody, jako je celorepubliková soutěž pro rodiny na téma environmentální výchova. Obsahuje také anotaci ekologického výukového programu, který musí být kvalitní a poskytovat učiteli dobrý návod a motivaci pro realizaci environmentální výchovy a dalších průřezových témat ve výuce. Cílem práce je vytvoření strategie pro zkvalitňování spolupráce rodiny a školy při realizaci environmentální výchovy.The thesis deals with the analysis of the actual environment education and with the changé of the status at family, school and within the curriculum. The thesis surveys the role of environmental education in families also in company for the implementation of environmental education into the primary school education. Work contains quantitative (exploratory probe) and qualitative (controlled dialogue) methods recognition, as yourself they can mutually families and school help in integration recognize and facility from environmental education. This work contains also unusual method, as is national competition for families at topic environmental education. The thesis contains also annotation of environmental educational program. Environmental educational programs should be of high quality and they should supply the teacher with good instruction and motivation for the realization of environmental education and other cross-disciplinaiy issues at school. The aim of the thesis is to create a strategy for improving cooperation of family and school at realization the quality of the environmental education.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/17968