Název:
Pohyb existence u Jana Patočky
Překlad názvu:
The movement of existence according to Jan Patočka
Autoři:
Bělohlávek, Karel ; Chvatík, Ivan (oponent) ; Kouba, Pavel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je přehlédnout Patočkovo pojetí existence jako (trojího) pohybu. Patočka svou koncepcí usiluje o konkretizaci a rozšíření pojetí existence z Heideggerova Sežn und Zežt především ve dvou ohledech, které se v něm zdají opomenuty: pokud jde o tělesnost a intersubjektivitu existence. Práce se nejprve věnuje těm Heideggerovým motivům, z nichž Patočkovo pojetí především roste, a sleduje Patočkovu interpretaci Aristotelovy filosofické přírodovědy, na jejímž základě je možné pochopit, v jakém smyslu pro Patočku existence skutečně je pohybem. Třetí část práce se zabývá Patočkovou radikalizací Aristotelova pojetí pohybu. Na tomto základě práce ve čtvrté části referuje o Patočkově pojetí existence jako trojího pohybu v několika jeho textech. Poslední část se pokouší vyjasnit vztah mezi Patočkovou koncepcí a protikladem autenticity a neautenticity.The thesis deals with Patočka's account of existence as a movement. Patočka aims at concretization and extension of the account of existence from Heidegger's Sežn und Zežt particulary in respect to two characteristics, which seem to have been neglected by Heidegger: corporal and intersubjective dimensions of existence. The thesis first aims at main Heidegger's inducements, that form basis of Patočka's account, and deals with Patočka/s interpretation of Aristotle's philosophy of nature, in therms of which the sense is to be understood, in that Patočkas existence really is a movement. The thirth part of the work deals with Patočka's radicalisation of the Aristotelian concept of movement. On this basis the thesis reviews Patočka's account of three movements of existence in some of his texts. The last part attempts to clarify the relation between the three movements of existence and the polarity of authenticity and nonauthenticity.