Original title:
Faktory ovlivňující využití ICT v práci pedagogických pracovníků předškolních zařízení a učitelů ZŠ
Translated title:
The Factors influencing the Use of ICT in the Work of Pedagogical Workers on a Pre-school and Teachers in a Primary School
Authors:
Platz, Martin ; Černochová, Miroslava (advisor) ; Fialová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá výsledky výzkumu, podle něhož mohou být čeští učitelé rozděleni do pěti skupin podle jejich vztahu k ICT. Ověřuje teorii Difuse inovací E. M. Rogerse. Práce je dále zaměřena na problematiku vztahu mezi učiteli a využitím ICT ve výuce v mateřské škole a na základní škole. Vychází se zde z předpokladu, že postoje učitelů k ICT a jejich tendence k inovativnosti budou významně ovlivňovat jejich obecný přístup k moderním informačním a komunikačním technologiím v učitelské praxi i ke konkrétnímu využití ICT ve vyučování a učení. Klíčová slova Učitel, ICT, teorie Difuse inovací, styl výuky, kompetence, profesionální dovednostThis project concerns the preliminary results of research which aims to examine and potentially confirm the Individual Innovativeness Theory, according to E. M. Rogers` typology, which states that Czech teachers can be divided into five groups depending upon, and classified by, their relationship to the ICT technique. The project analyses the relationship between teachers and factors indicating a successful usage of ICT in kindergartens and basic schools. It is assumed that the attitude of teachers to ICT, and the relative efforts they make to implement innovation, are the most significant factors reflecting their general attitude to the utilization of modern information and communication technologies in the teaching and learning process. Key words Teacher, ICT, Individual Innovativeness Theory, teacher` teaching philosophy, competence, professional ability
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/9676