Název:
Design jako sociokulturní jev v procesech všeobecného vzdělávání
Překlad názvu:
Design as a sociocultural phenomenon in the process of inclusive education
Autoři:
Vaňová, Jaroslava ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Frydecká, Emilie (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce na téma Design jako sociokulturní jev v procesech všeobecného vzdělávání vznikla v rámci doktorského studia na katedře výtvarné výchovy Univerzity Karlovy v Praze pod vedením PaedDr. Heleny Hazukové, CSc. Pojednání si klade za cíl zmapování výtvarných výrazů používaných v oblasti designu, respektive ve vzorování textilií, a výtvarných výrazů, které používají mladiství. Spojovacím článkem těchto dvou rovin je společné sociokulturní klima. Dále je cílem pomocí analýzy obou jmenovaných rovin najít jejich případné styčné body, interpretovat je a prokázat vhodnost jejich využití v pedagogické praxi. Současný svět, který vnímáme převážně ve formě obrazných sdělení, klade na komunikaci mezi pedagogem a žákem velké nároky. Výrazové prostředky, které jak pedagog, tak žák používají, by měly sloužit k vzájemnému porozumění. Ve výtvarné výchově, stejně jako v jiných předmětech, je výběr těchto prostředků velmi důležitý. Učitelovo pochopení a porozumění výtvarnému výrazu žáka může jejich vzájemnou komunikaci usnadnit, a tudíž ve výsledku přispět k výtvarnému i osobnostnímu růstu žáka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The thesis called Design as a Sociocultural Phenomenon in the Process of the General Education was written as a part of doctoral studies at the Pedagogical faculty of Charles University, Department of Arts, in Prague. The tutor of the thesis is PaedDr. Helena Hazuková, CSc. The goal of the thesis is to survey the artistic expressions used in the sphere of design, i. e. textile patterns and artistic expressions of the teenagers. It is the common socio-cultural climate that connects those spheres. Another goal was to analyse them and to find their possible interfaces, to interpret those and to prove that they are suitable for usage in the pedagogical practice. Nowadays we perceive the reality around us in the form of figurative message, which lays demands on communication between a teacher and a student. The means of expression they use should contribute to mutual understanding thus it is most desirable to choose the right means of expressions; especially within Art lessons. The teacher's comprehension and understanding of the student's artistic expressions might make their communication easier and it might also contribute to the artistic and personal development of the student. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)