Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využití her a aktivit v přírodě ve výuce všeobecně vzdělávacích předmětů na základní škole (aplikováno na předmět vlastivěda)
Original title:
Využití her a aktivit v přírodě ve výuce všeobecně vzdělávacích předmětů na základní škole (aplikováno na předmět vlastivěda)
Translated title:
The use of games and outdoor activities in teaching general education subjects at Elementary School (applied to Homeland study).
Authors:
Švach, Jan ; Bartůněk, Dušan (advisor) ; Šafránek, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Využití her a aktivit v přírodě ve výuce všeobecně vzdělávacích předmětů na základní škole (aplikováno na předmět vlastivěda) Cíle práce: Sestavení sborníku her a cvičení v pHrodě pro výuku vlastivědy ve 4. a 5. ročníku základní školy. Získání zpětné vazby prakticky provedených her a cvičení ze sborníku získané prostřednictvím ankety, která bude předložena učitelům zapojených do výzkumu. Metody: Pro zařazení vhodných her a cvičení do sborníku jsme nastudovali patřičnou literaturu věnující se jak samotným hrám, tak i učivu vlastivědy. Pro získání zpětné vazby od učitelů jsme využili kvalitativních metod - otevřený dotazník neboli anketu a nestandardizovaný rozhovor. Výsledky: Vytvoření aktualizovaného sborníku her a cvičení, kde jsme provedli úpravy na základě doporučení od učitelů, jenž z něj prakticky ověřovali vybrané hry či cvičení se svými žáky ve vyučování. Klíčová slova: vlastivěda, příroda, hra, pohyb, výchova, pedagogika, didaktikaThe name: The use of games and outdoor activities in teaching general education subjects at Elementary School (applied to Homeland study). Objects ofthe thesis: To mak:e up the hand-book of games and exercises for teaching Homeland study in 4. and 5. year ofElementary School. To get the feedback from involved teachers trough the practical validation ofthe hand-book. Methods: We have studied proper literary sources dedicated to games and playing, curriculum of homeland, too. We have used the methods of qualitative research for fit feedback from teachers - the method ofopen questionnaire alias inquiry and method of substandard dialogue with persons involved in research. Results: Creating of improved hand-book of games and exercises - we have made the changes according to teachers' advices and references. They validated the hand-book with their pupils during the lessons. Keywords: Homeland study, Nature, Game, Movement, Education, Pedagogy, Didactics
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/14680