Název:
Výchova k finanční a ekonomické gramotnosti ve škole a rodině
Překlad názvu:
Education to economy and financial literacy through family and school
Autoři:
Kramplová, Eva ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá otázkou výchovy dětí k finanční a ekonomické gramotnosti ve škole a v rodině. Finanční a ekonomická gramotnost je jedním z důležitých témat současné doby. Teoretická část práce předkládá různé pohledy na tuto problematiku. Výchova k finanční gramotnosti je stejně tak otázkou získávání odborných znalostí, jako věcí postojů, charakteru a hodnot člověka. Práce se zabývá legislativními východisky a podrobně analyzuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v oblasti finanční a ekonomické gramotnosti. Předkládá konkrétní návrhy struktury vyučovací hodiny pro žáky 1. a 2. stupně základní školy. Další část práce se zaměřuje na možnosti výchovy v rodině, která má v procesu výchovy k finanční a ekonomické gramotnosti nezastupitelnou roli. Empirická část práce představuje výsledky dvou samostatných výzkumů. První se zabýval otázkou, jak současní učitelé realizují v praxi základní školy výuku finanční gramotnosti. Druhý výzkum se zaměřuje na mladé dospělé ve věku 18 - 26 let a jejich znalost základních ekonomických pojmů na pozadí subjektivního hodnocení jejich rodiny a školy.This thesis deals with the education of children to economic and financial literacy at school and in family. Financial and economic literacy is one of the most important topics of the present days. The theoretical part of this thesis demonstrates different views on this issue. Education to financial literacy is a question of expertise just as a matter of attitude, character and human values. This thesis deals with the legal basis and analyses the Framework educational program for primary education to financial and economic literacy in detail. It presents a particular suggestion of a lesson structure for students of a primary school. The following part focuses on the possibilities of education in the family which places an irreplaceable role in the procedure of education to economic and financial literacy. The empirical part of this thesis presents the results of two separate researches. The first dealt with the issue of how current teachers explain and train financial literacy in primary schools. The second research focuses on young adults aged 18-26 years and their knowledge of basic economic terms, in the background of a subjective assessment of their family and school.
Klíčová slova:
ekonomická gramotnost; finanční gramotnost; klíčové kompetence; rodina; vzdělávání; výchova; škola; economic literacy; education; family; financial literacy; key competencies; learning; school