Název:
Terapie hrou
Překlad názvu:
Play therapy
Autoři:
Kleinová, Gražina ; Junková, Vendula (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Terapie hrou je specifický psychoterapeutický přístup, který vychází ze skutečnosti, že hra je pro děti přirozeným způsobem zkoumání světa. Pro dítě představuje hra vážnou záležitost, i když se u ní může smát, která neodmyslitelně patří k jeho zdravému vývoji. Prostřednictvím hry se dítě rozvíjí psychicky, tělesně i sociálně. Podle činnosti lze rozlišovat různé typy her, přičemž forma hry se mění s věkem dítěte~ V rámci hry se dítě vyrovnává s nejrůznějšími zážitky, zpracovává příjemné i nepříjemné pocity, zkouší si nové vzorce chování atd. Hra umožňuje vyjádřit cokoliv na symbolické rovině, resp. není nutné o tom mluvit, důležitější je, že se to děje. Hra je sama o sobě pro děti přitažlivá a zábavná, děti si zkrátka hrají rády. Výše uvedené poznatky využívá terapie hrou, která je vhodná u dětí asi od 4 do 10-11 let. Psychoanalytičky Hermine Hug-Hellmuthová a Melanie Kleinová začaly jako první využívat hru v rámci terapie dětí. Na základě terapeutického přístupu Carla Rogerse vymezila Virginie Axlinová osm principů nedirektivní terapie hrou. Herní terapeut věří v sebeúzdravné mechanismy dítěte. Nepochybuje o tom, že pokud se bude dítě cítit v rámci terapie hrou plně akceptováno, dokáže v rámci hry integrovat různé složky své osobnosti, následně lépe přijímat samo sebe a v konečném důsledku měnit i své...Play therapy is a specific therapeutic approach which reflects the belief that play is a natural way for children to discover the world. Play is a serious activity for children, even while they are happily enjoying it. Play is very important for healthy growth - for their mental, physical and social development. In analysing the choice of children's activities, we can identify various types of play which accord very much with the age of the child. Play helps the child resolve psychosocial difficulties. and achieve optimal development. During play, it is possible to express many things through symbolism. It is not necessary to talk about it; actions speak louder than words! Play is, ~y its very nature, attractive to and enjoyable for children. Every child likes to play. The above-accepted hypotheses represent the basic principles of play therapy which apply to children from 4 to 10-11 years. Psychoanalysts Hermine Hug-Hellmuth and Melanie Klein were the first to introduce play into psychotherapy for children. Virgine Axline devised a non-directive play therapy based on Carl Rug~r's therapcutic approach, and defined eight principles for it. The play therapist believes that every child possesses its own healing powers. The play therapist knows that the child needs to be accepted exactly as he or she is. The...