Název:
Dionýsovská tématika na jihoitalských vázách
Překlad názvu:
Dionysiac scenes on red figure vases of south Italy
Autoři:
Kalasová, Barbora ; Musil, Jiří (oponent) ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dionýsovská tématika na jihoitalské keramice patrí, vedle zobrazení mýtu, tragédií a scén z bežného života, k nejcastejším námetum. Její spektrum je natolik široké, že je velmi obtížné vytvorit její podrobnou schematizaci. V porovnání s attickou keramickou produkcí, na jejíž výzdobe se dionýsovská tématika objevuje v tradicních a interpretacne jasných scénách, se u jihoitalských váz setkáváme s výjevy, jejichž interpretace muže být dvojsmyslná ci ne zcela jasná. Na jihoitalské keramice se vedle zobrazení výjevu ze života a kultu boha Dionýsa objevují také scény, jejichž vypovídací hodnota je založena na správné interpretaci zobrazených detailu a symbolu (dusledek postupné schematizce výjevu a kvality zobrazení).Analýza dionýsovské tématiky na jihoitalských vázách musí tedy vyjít z úplného pocátku zrodu jihoitalských keramických dílen (lukánská, apulská škola), kde námety zobrazení ješte odpovídaly attické tradici. Na rane lukánské a apulské keramice se tak objevují výjevy se zachycením dionýsovské extáze, oslavných pruvodu ci božské epifanie v tradicní podobe (puvodní zobrazení dionýsovského sveta - polozvírecí satyrové, šílené mainady zachycené v extázi, zvírata doplnující božskou prítomnost a mnohé další). K tradicním zobrazením patrí také symposia, at již lidská ci božská, která se objevovala u raných...South Italy, once called Magna Graecia, was source of ancient Greek pottery fabricated mostly during the fourth century B.C. which is commonly called South Italian pottery. First, many scholars thought, that this pottery was imported from Athens, but in fact the Greeks living in South Italy produced here their own red- figured pottery since the end of fifth century B.C. Many workshops were influenced by Attic pottery and they developed their own style later during the fourth century B.C. All South Italian workshops initially took up the style of Attic workshops of Athens, when many craftsmen left the city because of the Peloponnesian Wars. Five areas or schools of South Italian pottery, that produced the red-figured ware, are identified: Apulia (various workshops in Taras), Lucania (Heraclea, Metaponto), Paestum (Paestum), Campania (Capua and Cumae) and Sicily (Syracuse and Lipari). The red-figured pottery was produced here between 440 B.C. and the end of fourth century B.C. Almost all pottery forms that were developed in Greece were produced also in South Italy. Very popular were calyx-craters and bell-craters, which were marvellously decorated by the vase painters. South Italian potters developed some new pottery forms and shapes(bail amphora, nestoris etc.). At first the elements of decoration were the...