Název:
Labyrint Borges - Eco
Překlad názvu:
The Borges - Eco Labyrinth
Autoři:
Nováková, Šárka ; Hubík, Jaroslav (vedoucí práce) ; Češka, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je definovat pojem labyrintu tak, jak jej vidí Umberto Eco (především ve svých Poznámkách ke Jménu růže) a J. L. Borges ve svých povídkách. Pojem labyrintu jako metafory pro textové universum je v dalších kapitolách uveden do širších souvislostí. Koncept "labyrintu" a "Knihovny" úzce souvisí zejména s dekonstruktivní linií filosofie a druhá část je pojata jako vymezení filosofických východisek těchto pojmů. Tento úsek se zároveň zabývá možnostmi, jakými lze čtenářův pohyb po intertextovém labyrintu realizovat: jeho strategií (Lyotard), způsobem (Derrida) a potenciálním omezením (Eco). Podstatnou součástí je rovněž reflexe pojmu labyrintu v jednom z médií a to konkrétně ve filmu. Rozbory vybraných snímků jsou zaměřeny především na ty elementy, které souvisejí s daným tématem (bludiště, kniha, intertextualita...) a jistým způsobem jej odrážejí.The task of the thesis is to define notion of the labyrinth according to Umberto Eco (mostly in his Notes on the Name of the rose) and J. L. Borges in his short stories. The idea of the labyrinth as the metaphore for the textual universum will be brought up within the wider context in the following chapters. Concept of "the labyrinth" and "the Library" is mainly connected with deconstructive philosophical line and the second part is about their philosophical basis clarification. This section explains the possibilities of reader's moves in the maze: his strategy (Lyotard), way of the movement (Derrida) and potential restrictions (Eco). Another important part of the thesis is the topic reflexion in media - specifically in the film. Interpretation of the selected motion pictures will be aimed at those elements, which are important for the subject of the writing (labyrinth, book, intertextuality…).