Název:
Argentinské tango: Genderový obraz společnosti
Překlad názvu:
Argentine Tango: A Portrait of Gender in Society
Autoři:
Nováková, Tereza ; Stavělová, Daniela (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Argentinské tango: genderový obraz společnosti" pojednává o paralele mezi vývojem genderových vztahů ve společnosti a v tanci. Cílem práce je ověřit hypotézu, že reflexe společenských změn v kulturních fenoménech se v případě argentinského tanga projevuje proměnou tradičních rolí prostřednictvím narušování dosud pevně dané paralely tělo - pohlaví - gender - genderová taneční role - performance genderu. V první části autorka shrnuje sociologické teorie týkající se sociální konstrukce těla a sociokulturního významu a komunikačního potenciálu tance. Propojení těchto východisek performativní teorií genderu umožňuje analyzovat lidské tělo a jeho pohyb jako text v kontextu. Druhá část obsahuje uvedení do historie, vývoje, struktury a etikety argentinského tanga. Jádrem práce je třetí část, analýza genderové struktury tanga a jejích proměn v čase prostřednictvím analýzy konstrukce, performance, narušování a dekonstrukce genderových stereotypů a archetypů v tangu. Autorka poukazuje na zdánlivou hierarchii těchto konceptů a na jejich postmoderní charakteristiky.Master thesis "Argentine Tango: A Portrait of Gender in Society" deals with the parallel between the evolution of gender relations in society and in dance. The goal of the essay is to confirm the hypothesis that the reflection of social change in a cultural phenomena is visible in tango through the change of traditional roles which are challenged by the deconstruction of the formerly consistent parallel body - gender - gender role in dance - gender performance. The first part presents an overview of the sociological theories of social construction of the body and sociocultural meaning and communicative potential of dance. The theory of gender performance is a linking idea which enables the author to analyze human body and its movement as a text in a context. The second part is an introduction to history, evolution, structure and ethics of the argentine tango. The core of the essay is the third part, the analysis of the gender structure of tango and its evolution through the analysis of construction, performance, troubling and deconstruction of the gender stereotypes and archetypes in tango. The author points out the illusory hierarchy of these concepts and their postmodern characteristics.