Original title:
Řízení změny na středních školách vyučujících obory středních odborných učilišť.
Translated title:
The Managment of Change at High Schools Teaching Vocational College Subjects.
Authors:
Kosová, Zdenka ; Vrzáček, Petr (advisor) ; Havrdová, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je v teoretické části popsat řízení změny na středních školách vyučujících obory středních odborných učilišť na základě odborné literatury. V práci popisuji demografické, ekonomické a společenské vlivy, dále promítnutí změn ve společnosti do provozu školy. Na inovaci ve vzdělávání navazují i změny v personální práci, kde uvádím motivaci pracovníků, odměňování, společenský status, stres, syndrom vyhoření. Praktická část práce je věnována strategii řízení změny v oblasti náboru žáků, kde jsem vycházela z kvantitativního výzkumu, který jsem prováděla. V kvalitativním výzkumu jsem zjišťovala strukturu přijímaných žáků na střední školu a z toho vyplývajících nároků na učitele. Poněvadž z tohoto výzkumu vyplynuly vyšší požadavky na individuální přístup k žákům, navrhla jsem opatření, jak by se učitelé měli s těmito zvýšenými nároky vyrovnávat.The theoretical section of this study seeks to describe the management of change at high schools teaching vocational-college subjects. In this section I also describe the demographic, economic and social influences involved, and the projection of changes in society into the running of the schools. Innovations in education also lead to change in personnel work, where I consider the motivation of workers, remuneration, social status, stress but also burnout syndrome. The practical section is devoted to the strategic management of change in the area of recruitment of apprentice, and here I base my conclusions on quantitative research that I myself carried out. In qualitative research I identified the overall structure of the intake of pupils at high school and the demands on the teacher arising from it. Since the research showed that there were increasing demands on the teacher to employ an individual approach to students, I propose ways in which teachers can meet and cope with these raised demands.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/30019