Název:
Vztahy ve třídě: vliv centrálních charakteristik na postavení dětí v kolektivu
Překlad názvu:
Relationships in classroom: influence of central traits on social position
Autoři:
Vonášková, Irena ; Valentová, Lidmila (oponent) ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své bakalářské práci jsem se zabývala tím, zda spolu souvisí centrální charakteristiky dětí a jejich postavení ve skupině. Jaké vlastnosti obdivují děti na svých vrstevnících a jak tento obdiv ovlivňuje postavení dětí ve třídě. Výzkum probíhal v 9. třídě ve škole v malé vesnici a 9. třídě ve škole v Praze. Ve svém výzkumu jsem použila dvě od sebe odlišné techniky. SO-RA-D, jímž jsem zjistila postavení žáků ve třídě a sociometrickou mřížku, jíž jsem zjišťovala centrální charakteristiky dětí. Tyto techniky jsem posléze porovnávala mezi sebou. V mém výzkumu v obou školách vyšly jako centrální charakteristiky vtipnost a komunikativnost. Děti ve vysokých sociometrických pozicích byly podle spolužáků vtipné a komunikativní, v nízkých pozicích nekomunikativní a nebyla s nimi zábava. Další centrální charakteristiky se v obou třídách lišily. Obě techniky zjišťují podobné, ale ne zcela stejné informace. SO-RA-D zjišťuje postavení žáků ve třídě a sociometrická mřížka nám dává informace o jejich charakteristikách, které jsou jednotlivými lidmi považované za klíčové pro skupinu. Pokud tyto techniky spojíme dohromady, můžeme se dozvědět, na základě jakých vlastností se buduje skupinová hierarchie, tzn., jaké vlastnosti jsou v konkrétní třídě oceňované tak, že vynesou konkrétního člověka na vrchol.In bachelor thesis was concerned with finding conjunction between central characteristics of children and their position in the group. What characteristics are wondered by children on their classmates? The research took place in 9th class in a school on a village and in Prague. I used the techniques in my research, SO-RA-D (kind of sociometry) and a repertory grid. I used SO-RA-D to discover the position of children in the group and repertory grid to discover central characteristics. Then I confronted these techniques with each other. In my research central characteristics was neatness and communicativeness, in both schools. The children in high sociometric position was labelled by their classmates like witty and talkative, the children in low sociometric position was labelled like no talkative and poky. Other central characteristic was different in the classes. The techniques elicit similar but not the same things. SO-RA-D elicits the position in the group, and the repertory grid gives our information about characteristics, which are considered by the members of group crucial for the group. When we join these two techniques together, we can discover the characteristics which, is crucial for constructing group's hierarchy.