Název:
Pluh, který zoral pláně (1934) a Řeka (1936), jako úspěšný příklad filmů na vládní objednávku
Překlad názvu:
The Plow That Broke the Plains (1936) and the River (1937), A Case of Successful Government Produced Films
Autoři:
Přibylová, Květoslava ; Kozák, Kryštof (vedoucí práce) ; Calda, Miloš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci: Pluh, který zoral pláně (1936) a Řeka (1937), jako úspěšný příklad filmů na vládní objednávku se na případu dvou dokumentárních filmů z období New Dealu snažím ukázat, že vládou produkované filmy nemusejí vždy končit jako prvoplánová,, svému producentovi poplatná, ideologická propaganda. Tyto filmy Parea Lorentze, přestože je produkovala americká vláda, se zařadily mezi klenoty světového dokumentárního filmu a byly přínosem nejen pro kinematografii, ale i pro americkou kulturu obecně. Zároveň je nutné podotknout, že oba filmy si získaly široké publikum. Nejedná se tedy o filmy oceňované pouze úzkou skupinou odborné kritiky, ale o snímky, které mohly mít celospolečenský dopad. V této práci se na základě zařazení filmů do tehdejšího kulturního a společenského kontextu, konkrétní faktografie týkající se vzniku filmů, a konečně filmů samotných, zabývám otázkami: proč zrovna tyto vládní filmy byly tak úspěšné, jakou roli v tomto úspěchu hrály státní peníze, a co zabránilo tomu, aby se filmy zvrhly v bezcennou či manipulativní státní propagandu. Zároveň doufám, že tato případová studie může alespoň skromným dílem přispět k širší diskuzi o, v českém kontextu aktuálním, problému státní podpory kinematografie.The Plow that Broke the Plains (1936) and The River (1937): A case of successful government produced films, attempts to show on the example of the two New Deal documentaries, that there exist films sponsored by government which contain more than only cheap ideological propaganda. Pare Lorentz's documentaries, despite being produced by the U.S. government, belong among the splendors of worlds non-fiction. They have been an important contribution not only to the whole cinematography, but also to the American culture (in general). Also, due to the fact that these films attracted a wide audience and thus they had a widespread influence on the public. In my survey I am trying to answer the following questions: Why were these particular films so successful? What was the relevance of the government financing in this success? And: What saved these films from becoming meaningless and/or (or on the other side) manipulative exhibitions of state propaganda? I hope that this case study would contribute a little to the discussion about state funding for the cinematography, the problem which is nowadays actual in the Czech Republic.