Název:
Impulzy humanistické psychologie pro posílení osobnostního přístupu učitele k žákům
Překlad názvu:
Impulses of humanistic psychology to strengthen teacher's personal approach to pupils
Autoři:
Smetanová, Zuzana ; Sedláčková, Daniela (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou významu osobnostní stránky učitele z hlediska jeho přístupu k žákům a k celému výchovně vzdělávacímu procesu. Pojednává o vlivech, které osobnostní přístup učitele zakládají a programech vedoucích k podpoře jeho rozvoje. Při zpracování tématu bylo využito studia psychologických směrů a teorií osobnosti se zaměřením na využití prvků humanistické psychologie v celostním přístupu kognitivněosobnostně- sociálních aktivit učitele. Práce má charakter přehledové studie, vypracované na základě teoretických poznatků oboru pedagogika, doplněných osobními praktickými zkušenostmi. Úvodní část je věnována teoretickému rozboru osobnosti a vlivům, působících na její utváření, tedy i na utváření osobnosti pedagoga. Cílem je zdůraznit individualitu a jedinečnost člověka, s kterou je nutno v edukačním procesu počítat. V dalších částech se práce zabývá potřebnými vlastnostmi učitele k zvládnutí pedagogické činnosti, popisem soudobých teorií vzdělávání se zaměřením zejména na humanistickou psychologii a dále rozborem využitelnosti prvků humanistické psychologie C. R. Rogerse v procesu pedagogické činnosti učitele. V poslední části jsou popsány příklady nových programů, vedoucích k podpoře a posílení osobnostního přístupu učitele a využívajících principy humanistické psychologie....The main concern of this bachelor thesis is to describe the importance of a teacher's individuality in his or her approach to the children and the whole educational process. The paper covers the factors which serve as a foundation to this personal approach and some programs to stimulate its development. The theoretical background of this research consists of those schools of psychology and theories of personality which focus on the use of elements of humanistic psychology in the holistic approach to cognitive-personal-social activities of the teacher. The thesis has a character of a survey based on theoretical findings in pedagogy and personal practical experience. The introductory section is devoted to the theoretical analysis of personality and the influences participating on its formation and therefore also in forming personality of a teacher. The aim is to emphasize the individuality and uniqueness of man, which must be taken into account in the educational process. In the latter parts the paper focuses on the qualities of a teacher, which are necessary for his or her pedagogical activities. Furthermore it describes contemporary theories of learning with a special focus on humanistic psychology and analyzes potential application of C. R. Rogers' humanistic psychology in the process of pedagogical...