Název:
"Disciplinace" lidových vrstev, reforma elementárního školství a vzdělávací literatura v jazykově českém prostředí 1774-1805
Překlad názvu:
"Disciplination" of popular classes, a reform of elementary education and educational literature in Czech-speaking regions from 1774 to 1805
Autoři:
Kneblík, Michal ; Tinková, Daniela (vedoucí práce) ; Maur, Eduard (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce v rozmezí let 1774 až 1805 popisuje praktickou rovinu výuky na triviálních školách v Čechách skrze českou vzdělávací literaturu a s ohledem na teorie "civilizace" a "disciplinace" autorů Norberta Eliase a Michela Foucaulta. Nejprve se zaměřuje na obecný kontext reforem v oblasti základního vzdělání v habsburské monarchii a zejména v českých zemích. Po teoretické části věnované teoriím Eliase a Foucaulta a jejich možnému využití pro studium školství pak přibližuje školní fase - jedinečný pramen, který se pro sledování reforem zachoval. Na základě fasí a klíčové příručky J. I. Felbigera - Knihy methodní - stanovuje základní okruh literatury, jež sloužila k výuce. To zahrnuje katechismus, slabikář, knihy ke čtení a samotnou Knihu methodní, které ještě doplňujeme knihou O pravém způsobu cvičení mládeže od A. V. Pařízka a na okraj katechismem o zdraví. Po analýze těchto děl a v souvislosti se zmíněnými teoriemi si pak dovolujeme vyslovit několik úvah o školní kázni, vztazích školy, rodiny a těla a o konstrukci ideálu poddaného, které pak ovlivňovaly smýšlení lidových vrstev na konci osmnáctého století.This diploma thesis decribes the practical aspect of education on minor schools in Bohemia throught the Czech educational literature with regard to theories of 'civilization' and 'disciplination' of Norbert Elias and Michel Foucault from 1774 to 1805. Firstly, it focuses on a general context of reforms on the field of primary education in the Habsburg monarchy and especially in Bohemia. It analyses 'school returns'(fase) - the unique source about reforms - after a theoretical part concerns theories of Elias and Foucault and its possible application to the study of education. It outlines the literature used for the education on the basis of 'returns' and the key handbook of J. I. Felbiger Kniha methodní. There were a Catechism, a Spelling-book, Books for reading, the Kniha methodní itself, O pravém způsobu cvičení mládeže from A. V. Pařízek and a Catechism of Health just on the edge. Finally, after their analysis and in the context of forenamed theories, we dare to express some ideas about a school discipline, relations between school, family and body and about a construction of pattern of subject which was influencing an opinion of popular classes at the end of eighteenth century.