Název:
Profil výchovného pracovníka v dětském domově
Překlad názvu:
The profile of an enducationist in children's homes
Autoři:
Divínová, DiS., Irena ; Vodáčková, Daniela (vedoucí práce) ; Kodymová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce představuje celkový profil vychovatele v dětském domově. Nahlíží na profesi jak v individuální rovině jejího výkonu, tak i z hlediska aktuálního stavu dětských domovů a možností ústavní výchovy. Práce dává do souvislosti teoreticky vymezený právní, pedagogický a sociální rámec ústavní výchovy s reálným provozem dětských domovů a prací vychovatelů v nich. Dílčími cíli bylo odpověď na otázky: Jaké jsou podmínky pro výkon této profese? Které významné faktory ji ovlivňují? Jaké strasti v sobě práce vychovatele skrývá? Jaké možnosti naopak nabízí? Jednotlivé tématické okruhy byly zkoumány v pěti různých dětských domovech, a to na území hlavního města Prahy, ve Středočeském kraji a ve Zlínském kraji. Zaměřila jsem se přitom na nesoukromé dětské domovy. Použitou metodou v teoretické části je sekundární analýza dostupné literatury a pramenů. V praktické části je v rámci kvalitativního výzkumu použit polostrukturovaný rozhovor, který jsem provedla se 14 vychovateli. Profese vychovatele prochází vývojem, stejně jako jím prochází celý systém ústavní výchovy v dětských domovech. Co se týče profesní přípravy a úrovně vzdělání, jsou dány poměrně jasné podmínky, které mají vychovatelé splňovat. Zároveň jsou stanoveny výjimky a lhůty, které naplňování některých náležitostí oddalují. Profese vychovatele v...This dissertation presents the general profile of an educationist in a children's home. It views the profession from two points: both individual aspect of its performance and from up-to-date state of children's homes and possibilities of institutional upbringing. The dissertation links theoretically defined legal, pedagogical and social context of institutional upbringing with actual working of children's homes and work of educationals in them. One partial goal of this dissertation was to answer following questions: What are the conditions of working in this profession? What singificant factors is it influenced by? What troubles may be hidden in educationst's job? What possibilities does it, on the other hand, offer? Different subjects were studied in five different children's homes, in Prague, Central Bohemia and in the district of Zlín. I focused on non-private children's homes. The method used in theoretical part is secondary analysis of available literature and references. Practical part of qualitative research is based on semi-structured interviews I conducted with 14 educationists. The profession of educationist has undergone progress as well as the system of institutional upbringing as a whole. As for professional training and level of education, quite transparent conditions for the educationists to...