Název:
Současná německá rozhlasová hra. Akustické experimenty Heinera Goebbelse
Překlad názvu:
Contemporary Czech radio drama. Acoustic experiments of Heiner Goebbels
Autoři:
Ptačinská Jirátová, Jana ; Pšenička, Martin (oponent) ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce pojednává o historicky významném rozhlasovém žánru - rozhlasové hře. Zaměřuje se na současnou podobu německé produkce, která si jako jedna z mála udržela až dodnes významné postavení nejen na poli rozhlasové tvorby, ale i obecně na poli kulturním. V několika kapitolách tato práce popisuje, v čem je německá rozhlasová hra (Hörspiel) specifická (jak se liší například od českého pojetí rozhlasové hry), jak se vyvíjela v rámci více než osmdesátileté historie rozhlasového vysílání a jakým způsobem oslovuje posluchače dnes. Ze široké škály druhů Hörspielu jsem se zvlášť zaměřila na experimentální tvorbu, která je tolik typická pro muzikanta, skladatele a režiséra Heinera Goebbelse. Analýze podrobuji nejen jeho tvůrčí styl, ale i dvě z jeho inscenací, které byly zcela zásadní pro rozvoj moderní rozhlasové produkce.This thesis deals with one historically important radio genre - radio play. It is focused on contemporary German production, which kepts its significance as one of the few up to this day not only in the field of radio production but also in the field of culture generally. Several chapters of the thesis are devoted to the specifics of the "Hörspiel" (for example the difference from the Czech conception of radio play), to its development during more than octogenarian history of broadcasting and to the ways how it reaches the listeners today. From wide range of kinds of radio plays I focused especially on typical experimental production of musician, composer and director Heiner Goebbels. The subject of my analysis is not only his creative style but also two of his writings, which became crucial for development of modern radio productions.