Original title:
Měření sociální koheze ve třídních kolektivech
Translated title:
Measuring social cohesion in the class groups
Authors:
Buchtík, Martin ; Soukup, Petr (advisor) ; Tuček, Milan (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rigorózní práce se zabývá možnostmi měření sociální koheze v kolektivech školních tříd v analytickém sociologickém výzkumu. Cílem práce je vytvořit validní nástroj, který umožňuje měřit sociální kohezi. Jejím empirickým základem je šetření Soudržnost a solidarita: Sociální koheze v třídních kolektivech. V úvodní části práce je přiblížen současný teoretický diskurs. Na jeho základě jsou diskutovány důvody výběru multidimenzionálního přístupu Adea Kearnse a Raye Forresta, jako konceptuálního rámce pro zkoumání koheze. Koncept je následně detailně popsán, operacionalizován a také je provedeno jeho srovnání s přístupy dalších autorů. Analytická část práce se pak zabývá třemi problémy. Za prvé je především pomocí konfirmační faktorové analýzy ověřena vhodnost teoretického modelu vzhledem k datům. Validizovaný model je dále analyzován a zasazen do širšího kontextu. V závěru práce je představena 10 položková baterie měřící sociální kohezi ve třídních kolektivech, která vychází ze zjištění formulovaných v předchozích částech rigorózní práce. Je diskutována její validita, reliabilita a možnost zobecnění.The thesis discusses the possibilities of measuring social cohesion in collectives of high school student classes in an analytical sociological research. The aim of the work is to create a valid tool, which would enable the measuring of social cohesion. It is empirically based on a survey "Cohesion and solidarity: Social cohesion in class collectives". In the introductory part of the work the contemporary theoretical discourse is presented. On its grounds are discussed the reasons for choosing multidimensional approach of Ade Kearnes and Ray Forrest as a conceptual base for examining cohesion. The concept is then described in detail, it is operationalized and it is also compared to the approaches of other authors. The analytical part of the work addresses three problems. First of all, the suitability of the theoretical model, with regard to the data, is verified using the confirmatory factor analysis. The validated model is then analyzed and set into a wider context. Eventually, in the final part of the work, a 10 item set measuring social cohesion in class collectives is introduced. It is derived from the findings formulated in previous parts of the thesis. Its validity, reliability and possibility of generalization are discussed.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/24400