Název:
Diagnostika hudebnosti žáků základní školy. Komparace auditivní a audiovizuální verze testů
Překlad názvu:
Diagnostic of musical appreciation of primary school's pupils. Comparison of auditory and audio-visual versions of the tests
Autoři:
Vachudová, Eva ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Jenčková, Eva (oponent) ; Slavíková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Práce se zabývá možnostmi měření úrovně hudebních schopností a dovedností žáků základní školy prostřednictvím kolektivních testů hudebnosti, zadávaných klasickým auditivním způsobem a experimentálně pomocí využití zrakové názornosti v podobě vizualizace. Autorka po uvedení do problematiky a nastínění historického vývoje testování definuje základní pojmy jako hudebnost, hudební schopnosti a dovednosti, test, vizualizace. Poté se věnuje metodologii koncipování testů pro žáky 1., 4. a 6. ročníku základní školy. Nejrozsáhlejší částí a těžištěm práce je vyhodnocení výsledků testů realizovaných v jednotlivých třídách běžných a experimentálních škol, jejich zpracování do skupinových protokolů, tabulek a grafů. Výzkum verifikoval většinu stanovených hypotéz a potvrdil potřebnost využití vizualizace nejen pro potřeby testování hudebních schopností, ale i během vlastního vyučování hudební výchovy. Propojení zrakového a sluchového vjemu vede nejen k rychlejšímu a snazšímu pochopení látky, ale také ke konkretizaci abstraktních hudebních pojmů, což je zejména pro menší děti nezbytné.The thesis deals with the possibilities of the measurement of the musical abilities and skills of the pupils through the collective tests of musicality. The test was prepared in two version. The first was "classical" - only auditive, but the second version was "experimental", it use the visualization in all subtests. Following a concise overview of the several tests of the musicality for last 100 years, the author defines the fundamental terms as musicality, musical abilities and skills, test, visualization. Following this introduction, she concentrates on the methodology of the construct of the tests for pupils of 1st , 4th and 6th classes of the primary school. The most extensive section of the thesis is devoted to the evaluation, description and interpretation of results of both versions of tests in several classes with use of many tables and graphs. This research verified most of hypothesis and confirmed the needfulness of the utilization of visualization not only for the testing procedure, but also for the teaching of music education in school. The interconnection of visual and acoustic perception helps pupils to understand subject matter faster and easier and also concretizes abstract musical concepts, what is necessary in case of younger age above all. 1 1 1 1 1 1