Original title:
Náhoda jako princip
Translated title:
The coincidence as a principle
Authors:
Bláhová, Tereza ; Rakušanová, Marie (advisor) ; Bydžovská, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Náhoda jako princip Chance as a Principle ANOTACE Práce se zaměřuje na problematiku náhody jako principu v umění 20.století, přičemž její těžiště se soustřeďuje na umělce Jacksona Pollocka, Johna Cage, Merce Cunninghama a Jamese Joyce. V úvodu se přes etymologii slova, náhodu ve vědě a přírodě dostává k náhodě a hře. Druhá část - Náhoda a její role v umění - se zabývá typologií náhody, kde jsou naznačena jednotlivá východiska: Náhoda na cestě ke svobodě abstraktního expresionismu, volné atonality a "čistého jazyka"; Náhoda jako prostředek hry; Náhoda ve službách boje proti konvencím; Náhoda jako prostředek destrukce; Náhoda a imaginace. Na jednotlivých autorech a dílech dokládá potřebu náhody jako inspiračního zdroje umění. Třetí, stěžejní část práce se věnuje Hegemonii náhody, ve které dochází na komparaci třech fází tvorby (spontánní imaginace, osvobození od zaběhlých schémat, Work in Progress) umělců Pollocka, Cage, Cunninghama a Joyce. V závěru jsou shrnuty dosavadní poznatky a naznačena možná východiska pro další zkoumání. Klíčová slova: náhoda - spontánnost - gesto - organičnost - proud vědomí Počet slov: 145 320Náhoda jako princip Chance as a Principle ANOTATION The thesis has a focus in questions of chance in the art of 20. century. The crux of the problem concentrate on artists: Jackson Pollock, John Cage, Merce Cunningham and James Joyce. The opening chapter surveys the use of the chance in etymology, science and organic processes of the nature, watches the chance as an inspiration in a game and artistic production. In the second chapter the chance is typologicly defined from spontaneity as a expression of freedom abstract expressionism by Wassily Kandinsky and free atonality by Arnold Schönberg all the way to the kind of chance as a struggle against conventions and to chance as a spring of imagination in authomatic writing and drawing or psychical automatism in surrealism. The main chapter focuses on the key authors of the top phases of spontaneity connected with the action painting (Jackson Pollock), aleatoric music (John Cage), experimental dance (Merce Cunningham) and similar accidental processes in literature (James Joyce) - in exception of Joyce. The selection of representants of the world - mainly American art was caused by tight cohesion of their artistic display. Keywords: chance - spontaneity - gesture - organic - consciousness
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/23330