Název:
Právní úprava státní podpory podnikání a exportu
Překlad názvu:
Legal regulation of the state support of business and export
Autoři:
Ševčíková, Jana ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 55 7. Závěr Z výše uvedeného rozboru stávající situace, analýzy, kritiky stavu i navržených řešení je zřejmé, že státní podpora exportu v České republice je na správné cestě, ale stále ještě je určitý prostor pro zlepšení. V druhé polovině minulého století byly české podniky zvyklé vyrábět, ale o vývoz se starat nemusely. Vývoz byl realizován přes PZO, a tak konkrétní zkušenosti s vývozem podnikům chyběly. Proto se čeští vývozci dostaly do nerovného postavení vzhledem k zahraniční konkurenci, která mohla kromě vlastních zkušeností prezentovat i státní podporu vývozu - tedy podporu svých zemí ve formě informací, financování, pojištění atp. Stát si tuto "mezeru" ve svých službách pro české vývozce uvědomil a poměrně rychle nastartoval trend směřující ke kvalitní podpoře českého vývozu. Tématem k diskuzi je vytvoření specializovaných obchodních firem (tzv. trading houses), které by zejména malým a středním podnikatelům umožnili efektivnější pronikání na pro ně nové zahraniční trhy. Do jisté míry mohou takové obchodní firmy suplovat zahraniční kanceláře CzechTrade, ale ty jsou omezeny personální i finanční kapacitou. Sjednocením poskytovaných zahraničních služeb CzechTrade, CzechInvest, Českých center a OEÚ by se mohlo vytvořit českým vývozcům kvalitní zázemí srovnatelné s tím, které mají k dispozici konkurenti...63 Export Promotion and Legislation Master Thesis Jana Ševčíková This Thesis' topic is introduced in part One. In Czechoslovakia international trade carried out mainly through product specialised trading houses until the early 1990s. This lead to a situation where Czech companies in general knew how to produce marketable goods but had no experience with international trade. In many cases, managers were not familiar with the differences in business practices, and in wider commercial and social culture, of potential partners. Part Two of the Thesis deals with the current system of export promotion in the Czech Republic. Early in the 1990s the Czech Government realised there was a need for introduction of the system of export promotion similar to those offered by other European countries. The Export Guarantee and Insurance Corporation ("EGAP") along with the Czech Export Bank ("CEB") were set up as Export Credit Agencies of the Czech Republic. This Thesis analyses and assesses products offered by both CEB and EGAP. For Czech business, export promotion is further complimented by the services of CzechTrade, the Government trade promotion agency, as well as by CzechInvest, Czech Centers and the Commercial and Economic Sections of Embassies and Consulates abroad. Cooperation between financial institutions in the...