Original title:
Fáze lidského života v představách dětí a školním vyučování
Translated title:
Stages of human life in children's conceptions and in teaching
Authors:
Bergmanová, Veronika ; Stará, Jana (referee) ; Dvořáková, Michaela (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Fáze lidského života v predstavách detí a školním vyucování se zabývá detskými prekoncepty o etapách lidského života, a také jejich zpracováním v podkladech pro školní vyucování. Diplomová práce se skládá z teoretické a empirické cásti. Teoretická cást je rozclenena do peti kapitol. První z nich se je zamerena na klícové pojmy, druhá popisuje vývoj poznávacích procesu, tretí a ctvrtá kapitola nahlíží do RVP ZŠ a ucebnic prvouky a poslední kapitola se venuje samotným detským predstavám. Empirická cást se skládá rovnež z peti kapitol. Jejím cílem je zjistit co nejvíce o predstavách detí v rámci fází lidského života. Výzkum je proveden kvalitativním zpusobem za použití hloubkových polostrukturovaných rozhovoru s šestnácti detmi. Získaná data jsou analyzována prostrednictvím metody otevreného kódování a následné techniky vyložení karet. Predposlední kapitola obsahuje praktická doporucení ke školnímu vyucování tohoto tématu. Záver této práce shrnuje poznatky získané výzkumným šetrením.The present thesis, entitled Stages of human life in children's conceptions and in teaching, deals with children's preconceptions about the stages of human life, as well as their treatment in teaching materials. The thesis comprises a theroetical and an empirical part. The former is divided into five chapters, with the first of them focused on key notions, the second describing the development of cognitive processes, the third and fourth chapters examine the framework educational programme for primary schools and textbooks of the subject "basics of humanities and natural science", and the final chapter is dedicated to the children's conceptions themselves. The empirical part also consists of five chapters. Its objective is to find out as much as possible about the conceptions of children within the stages of human life. The research of qualitative nature uses in-depth semi-structured interviews with sixteen children. The acquired data are analyzed by the open coding method and the subsequent method of exposing cards. The penultimate chapter features practical recommendations concerning school instruction related to this topic. The conclusion of the thesis summarizes the ndings acquired during the research.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22778