Název:
Specifické poruchy učení u vysokoškolských studentů
Překlad názvu:
University Students with Specific Learning Diffuculities
Autoři:
Kužílková, Šárka ; Hájková, Vanda (oponent) ; Strnadová, Iva (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své práci se zabýváme problematikou vysokoškolských studentů se specifickými poruchami učení (SPU). Cílem práce je zhodnocení dosavadního výzkumu v české a vybrané anglicky psané zahraniční literatuře a zjištění hlavních problémů vysokoškolského studia osob s SPU, jakož i možností jejich řešení a podpory. Spolu se shrnutím a zhodnocením existující literatury analyzujeme na základě rešerše vybrané anglicky psané odborné články o problematice specifických poruch učení u vysokoškolských studentů, abychom zjistili stav bádání v dané oblasti. V praktické části práce je použita metoda smíšená pro získání kvantitativních i kvalitativních dat. Byl zhotoven polostrukturovaný dotazník pro vysokoškolské studenty se specifickými poruchami učení zaměřený na jejich zkušenosti se studiem vysoké školy, na hlavní problémy studia, jak je jedinci řeší a jaký je vliv specifických poruch učení na různé oblasti jejich života. Dotazníkové šetření bylo provedeno ve Skotsku a České republice. Data získaná dotazníkovou metodou jsou doplněna kvalitativními informacemi získanými z neformálních rozhovorů s odborníky a hlavně z polostrukturovaných rozhovorů se studenty, na jejichž podkladě byly vypracovány tři případové studie. Práce přináší vhled do u nás zatím málo zkoumané problematiky specifických poruch učení v terciárním vzdělávání.This master thesis is about university students with specific learning difficulties (SLD). The aim of this piece of work is firstly to evaluate the existing research in this area in the selected Czech and English publications, to find the most serious problems of university study for students with SLD, as well as possibilities of solutions of them and support. Along with the summarization and evaluation of the literature, we analyze English journal articles about the problems of university students with specific learning difficulties gained from bibliographic search. The goal is to describe the level of research in this area. In the practical part of my work, mixed methods were used to gain quantitative and qualitative data. A semi-structured questionnaire targeted for university students with SLD was used to find out about respondents' experience with university study, the biggest problems with the study, how they solve them and what influence specific learning difficulties have on different areas of individuals' lives. The questionnaire research was held in Scotland and the Czech Republic. The data gained from the questionnaires were subjoined by qualitative information from informal interviews with professionals and first and foremost, from semi-structured interviews with students which were the base of...