Original title:
Působení romského asistenta pedagoga na I. stupni ZŠ
Translated title:
Activity gipsy educator assist on the first grade of Elementary school.
Authors:
Pášová, Hana ; Tomková, Anna (referee) ; Kargerová, Jana (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá působením romského asistenta pedagoga na I. stupni ZŠ . Hlavním úkolem bylo zmapovat náplň práce romského asistenta pedagoga, jaké přínosy vidí v této funkci učitelé a žáci. Diplomová práce se skládá z teoretické a výzkumné části. sepsání teoretické části bylo využito literárních zdrojů. Ve výzkumné části je popsána realizace výzkumu. Zde byla využita metoda pozorování, metoda s použitím dotazníků, metoda individuálního brainstormingu a skupinového rozhovoru s dětmi, metoda rozhovoru s učiteli a asistenty. Výzkum byl prováděn ve třídě, ve které romský asistent pedagoga působí. Pro možné srovnání byl výzkum realizován ještě ve třídě, ve které romský asistent nepůsobí, přestože jsou v ní romští žáci.This work is dealing with activity gipsy educator assist on the first grade of Elementary school.The main work was chart content work of gipsy educator assist, which benefits can pupils and teachers see in this function. Dissertation is composed of theoretic and research part. For writing the theoretic part was made use of literary resources. In the research part is describe realization of research. Here was used method of observation, method with use lists of questions, method individual brainstorming and associated interview with children, method interview with teachers and with assists. Research was provided just in class in which gipsy educator assist appeal.For eventual compare was the research realize in class in which gipsy assist educator does not work although gipsy pupils are there too.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22564