Název:
Multikulturní výchova: etnický původ, identita, soužití
Překlad názvu:
Multicultural education: ethnic background, identity, coexistence
Autoři:
Kadlecová, Šárka ; Kubišová, Zuzana (oponent) ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Multikulturní výchova: etnický původ, identita, soužití se zabývá prvkem různorodosti ve společnosti, v souvislosti se představením průřezového tématu multikulturní výchova v rámcových vzdělávacích programech. V teoretické části se snaží objasnit, proč k zavedení prvku odlišnosti do vzdělávání dochází. Popisuje komplexnost kultury a jejího vlivu na osobnost jako zdroje odlišností ve společnosti. Dále jsou uvedeny modely vývoje identity jedince, s důrazem na vývoj identity příslušníka menšiny. Věnuje se fenoménu multikulturalismu na poli politické filosofie a stručně i postavení menšin v České republice a Evropské unii. Následně je představen ideový model multikulturního vzdělávání navržen mysliteli ve Spojených státech amerických. Poté je analyzován model multikulturní výchovy navržený v Rámcovém vzdělávacím programu pro české školy. Praktickou část tvoří tématický celek Lidská práva a já, navržený jako součást průřezového tématu Multikulturní výchova pro poslední dva ročníky základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.The main focus of the thesis Multicultural education: ethnic background, identity, coexistence is on diversity in society. The theoretical part aims to clarify why an element of diversity has become a significant part of education. The complexity of culture and its influence, as a source of difference, on human beings is described. Models of identity development are introduced, with a special focus on a minority identity development. The phenomenon of multiculturalism in political philosophy is described, followed by brief information about the position of minorities in the Czech Republic and the European Union. Then the concept of multicultural education designed by educators and thinkers in the United States is introduced. An analysis of the model that should embrace diversity in education in the Czech Republic follows. The thematic teaching program Human Rights and Me forms the practical part of the thesis. It is a six-lesson unit designed for secondary education, mainly 8th and 9th grades.