Original title:
Výslovnost českých učitelů angličtiny na základních školách se zaměřením na slovní přízvuk
Translated title:
Pronunciation of Czech Teachers of English: Focus on Wofrd- Stress
Authors:
Sokolová, Hana ; Matuchová, Klára (referee) ; Červinková Poesová, Kristýna (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The topic of this thesis is to describe the pronunciation of Czech teachers of English, with focus on word stress and the ensuing vowel reduction. The introduction presents two hypotheses, that teachers with a TEFL university degree and teachers from more prestigious schools have better pronunciation. The theoretical part deals with the theory of word stress and explains its relevance in teaching English. The practical part is an analysis of authentic recordings of Czech teachers of English, focused on correct stress placement and vowel reduction. Finally, the methodological part tries to offer a variety of methods to achieve correct stress placement.Tématem této práce je popsat výslovnost českých učitelů angličtiny se zaměřením na anglický slovní přízvuk a z něj plynoucí redukci samohlásek. V úvodu jsou představeny dvě hypotézy. První tvrdí, že učitelé s pedagogickým vzděláním zaměřeným na angličtinu mají lepší výslovnost. Druhá zastává názor, že učitelé z prestižnějších škol mají také lepší výslovnost. Teoretická část se zaobírá teorií slovního přízvuku a vysvětluje jeho oprávněnost v kontextu výuky angličtiny. Praktická část analyzuje autentické nahrávky českých učitelů angličtiny a je zaměřena na správné umístění slovního přízvuku a redukci samohlásek. Metodologická část konečně nabízí různé metody pro odstranění tohoto problému.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22465