Original title:
Využití e-learningu ve výuce se zaměřením na předmět "Obchodní korespondence"
Translated title:
E-learning exploitation aiming at commercial correspondence tuition
Authors:
Sivák, Vojtěch ; Kasíková, Hana (referee) ; Koťa, Jaroslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o tématu e-learningu a možnosti jeho využití při vyučování předmětu "Obchodní korespondence". Jejím cílem je představit projekt elektronické učebnice, jíž připravuji pro své žáky, a ukázat, že takový počin je za současných společensko politických podmínek možné realizovat naprosto svobodně, zcela nezávisle na stavu legislativy či samotného školství a bez nutnosti vynaložení vysokých finančních investic. Celý text je pomyslně rozdělen do dvou částí. Teoretická část obsahuje ve svém úvodu analýzu okolností vzniku a vývoje informační společnosti včetně jejího odrazu v pedagogice. Dále rozebírá pojem informačních a komunikačních technologií, jenž následně uvádí do souvislosti s pedagogickým prostředím a lidským učením. Nabízí pohled na varianty e-learningu a definuje jej pro účely této práce. Druhá část se věnuje užití zjištěných teoretických poznatků v praxi při vytváření elektronického učebního textu. Vysvětluje důvody vzniku myšlenky projektu, charakterizuje jej z hlediska zavedených pojmů a specifikuje jeho technické i personální nároky. Těžištěm této části je ukázka dvou kompletně zpracovaných kapitol z výše zmíněné učebnice. Závěrem jsou shrnuty zkušenosti s jejím zavedením do vyučování, jež jsou transformovány do několika zásad pro její další využití.This diploma thesis disserts upon the topic of e-learning and the possibility of its exploitation when teaching the subject "Business Correspondence." Its aim is to introduce the project of an e-book which I am preparing for my students and to show that under current socio-political conditions such an idea can be implemented absolutely as a free act, altogether independently of the state of legislation or educational system alone and without the need to expend substantial financial investments. The whole text consists of two parts. The theoretic part covers in its introduction an analysis of the background of the origin and development of information society including its reflection in pedagogy. Further, it analyses the concept of information and communication technologies which are subsequently placed in context with pedagogical environment and human learning. This part offers the view of e-learning and defines it for the purpose of this thesis. The second part deals with exploitation of theoretical findings in practice when creating an electronic learning text. It explains reasons why the idea of the project originated, defines it in terms of established concepts and specifies its technical as well as personnel requirements. The focus of this part is the demonstration of two completely elaborated chapters...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21362