Original title:
Manažerské kompetence jako základní předpoklady pro výkon funkce manažera
Translated title:
Managerial competences as basic conditions for managers
Authors:
Hloušková, Jiřina ; Žufan, Jan (referee) ; Beneš, Milan (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá manažerskými kompetencemi jako základním předpokladem pro úspěšný výkon funkce manažera. Vychází z předpokladu, že pro efektivní řízení jsou rozhodující sociálně psychologické aspekty managementu. Práce je zaměřena i na objasnění terminologického pojetí pojmu kompetence i na počátky kompetenčního přístupu. Na rozdíl od mnoha jiných profesí při manažerské práci neexistuje jednoznačná shoda v tom, které schopnosti musí manažer mít, aby ji vykonával dobře. Efektivnost práce manažera je posuzována podle obrovského množství hledisek a výběr kritérií je daleko širší, než při práci specialistů. Neexistuje přesná specifikace, kdo se může stát manažerem a ani jaké vzdělání k výkonu funkce potřebuje. Proto jsou v práci zmiňované kompetence, které nejsou vázány na konkrétní místo či úkol, ale mohou být garantem dobrého výkonu v mnoha profesích, v různých organizacích a dokáží odlišit nadprůměrné manažery od průměrných. Klíčové kompetence představují soubor znalostí, dovedností a postojů, které přesahují konkrétní oborové poznatky a umožňují jejich efektivní využití. Tyto kompetence jsou požadovány pro téměř všechna pracovní zařazení a umožňují člověku, aby správně využíval a dále rozšiřoval své konkrétní dovednosti a znalosti zaměřené na určitý obor. Manažerské kompetence nevznikají jmenováním...This work deals with managerial competencies as a basic prerequisite for successful performance of the function of a manager. This is based on the assumption that socio-psychological aspects of management are critical for effective leadership. This work aims to clarify the terminological interpretation of the term competence and on the origins of the competence approach. Unlike many other professions, in managerial work there is no clear agreement about what abilities a manager must have in order to carry it out effectively. The effectiveness of a manager's work is judged from a huge number of points of view and the range of criteria is far wider than for specialist work. There are no precise specifications for who can become a manager nor do they require any vocational training to carry out this function. For this reason the competencies mentioned in this assignment are not bound to a specific position or task, but which can be a guarantee of good performance in many professions, in various organisations and can differentiate above-average managers from the average. The key competencies form a set of knowledge, skills and attitudes which goes beyond specific professional knowledge and enables their effective exploitation. These competencies are required for almost all working levels and enable a person to...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21208