Original title:
Souvislosti syndromu ADHD a neurotických projevů u dětí v mladším školním věku
Translated title:
Relationships between ADHD syndrom and neurotic symptoms in children of younger school age
Authors:
Macnerová, Jana ; Mertin, Václav (referee) ; Šírová, Eva (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je zmapovat možné souvislosti mezi projevy neurotických poruch a syndromu ADHD u detí v mladším školním veku (tedy v období zhruba mezi šestým a dvanáctým rokem veku). Pro vytvorení potrebného rámce jsou v teoretické cásti nejprve priblížena specifika vývojové etapy mladšího školního veku, následuje pojednání o neurotických poruchách a jejich projevech se zamerením zejména na detský vek, dále pak uvedení charakteristik syndromu ADHD (ve smyslu Hyperkinetické poruchy dle MKN - 10). Poslední kapitola teoretické cásti práce je zacílena na propojení zmínených problematik - na hledání podobností a rozkrývání odlišností zkoumaných poruch v detském veku, pasáž se snaží jemneji diferencovat projevy techto poruch. Zabývá se také okolnostmi a metodami prevence rozvoje dalších obtíží u detí se syndromem ADHD ci zpusoby terapie vhodnými pro deti trpící jak syndromem ADHD, tak neurotickými projevy. Tato kapitola završuje teoretickou cást a tvorí prechod k cásti empirické. Empirická cást této práce vychází predevším z pedagogicko - psychologické praxe. Jejím cílem je prostrednictvím vybraných kazuistik konkrétne nastínit projevy detí s obema zkoumanými poruchami, na základe toho pak poukázat na podobnosti techto dvou poruch v detském veku a na nezbytnost citlivé psychologické diagnostiky. Tyto...The goal of this diploma thesis is to map out possible connections between symptoms of neurotic disorders and ADHD syndrom in children of younger school age (that is, roughly, children between six and twelve years of age). In order to create the necessary framework, the theoretical part first describes the specifics of the developmental period of younger school age, after which follows a discussion of neurotic disorders and their symptoms with concentration mostly on child's age, and also follows a presentation of characteristics of ADHD syndrome (here meaning the Hyperkinetic disorder according to ICD, 10 th edition). The last chapter of the theoretical part of the thesis intends to connect the two problem areas - to search for similarities and to find differences between the examined disorders in childhood age; this part attempts to differentiate more sensitively between symptoms of these disorders. It also discusses circumstances and preventive methods against development of other problems in children with ADHD syndrome, as well as therapeutic methods for children suffering from both ADHD syndrome and neurotic disorders. This chapter concludes the theoretical part and forms a bridge to the empirical part. The empirical part of this thesis stems primarily from educational - psychological experience. Its...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/20923