Original title:
Jan Antonín Quitainer (1709-1765)
Translated title:
John Anthony Quitainer (1709-1765)
Authors:
Petříková, Eva ; Horyna, Martin (advisor) ; Royt, Jan (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Jan Antonín Quitainer patří mezi velice důležité pozdně barokní sochařské osobnosti, jejichž tvorba zdobí četné kostelní interiéry v Praze a dotváří tak specifický kolorit pražského pozdně barokního období. Přestože jsem se pokusila několik atribucí zpochybnit nebo vyvrátit, domnívám se, že na základě poměrně četné řady archivně doložených prací a věrohodně připsané tvorby můžeme zřetelně vystihnout a definovat jeho umělecký profil. Jan Antonín Quitainer patřil mezi produktivní a vysoce kvalifikované umělce, jemuž prokazovaly důvěru velice významné řeholní řády sídlící zejména v Praze. Quitainer zhotovil pro jednotlivé instituce nejvýše tři realizace spočívající v dekoraci oltářů a kazatelen, proto za jeho výhradního zaměstnavatele můžeme považovat strahovské premonstráty, pro něž postupně zdobil téměř po dvacet let exteriér a interiér chrámu Nanebevzetí Panny Marie, klášterní areál a jeho bezprostřední okolí. Quitainerův osobitý stylový profil lze specifikovat jako důmyslnou a nevšední syntézu realisticky cítěné figury, založenou na věrohodně modelovaných tělesných partiích, s estetizací celku, která spočívá v jemném vykreslení detailů a tváří, v eleganci póz a vysoce ušlechtilých gestech. Jeho sochařský projev zcela jistě ovlivnilo působení v dílně staršího Quitainera, jehož můžeme zařadit do širšího...John Anthony Quitainer (1709-1765), a significant representative of the Prague sculptors who were producing their work after the year 1730, exerted a profound effect on the style development of the late Baroque plastics in Bohemia. He was born in Prague in 1709, in a family of a sculptor, Ondřej Filip Quitainer, who originally came from Frýdlant and later settled in Prague's Lesser Town where he founded a sculptor studio. In 1718 he acquired the Lesser Town burgher-ship. John Anthony served his time of apprenticeship in his father's workshop. At the age of fourteen he participated in the process of decorating the interior of Černínský Palace. When his father died in 1729, John Anthony took over the workshop, the ownership of which he first shared with his step mother, Maria Teresia Quitainer. In the first half of the 18th century, John Anthony Quitainer became one of the most sought after sculptors in Prague. The majority of orders he accepted came dominantly from holy orders. He had decorated the interiors of monastery churches for Augustinians, Carmelitans and Dominicanes. The most important order, nonetheless, came from the Premonstrate order at the Strahov Monastery. There he created a unique and monumental sculpture collection, among which we can find carved decorations and stone sculptures, situated...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/19431